ads

کاهش خریداران پیاز زعفران در هرات

شماری از زعفران‌کاران در ولایت هرات از کاهش قیمت پیاز این گیاه گران‌بها ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که اگر قیمت پیاز به همین منوال پیش برود، دیگر کسی حاضر نیست زعفران بکارد. در همین حال مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات می‌گویند در صورتی که برای زعفران افغانستان در بیرون از کشور بازاریابی صورت گیرد، قمیت پیاز زعفران بلند خواهد رفت.

نصرالله احمدی
9 اسد 1402
کاهش خریداران پیاز زعفران در هرات

شماری از زعفران‌کاران در ولایت هرات از کاهش قیمت پیاز زعفران، همزمان با کاهش قیمت محصولات زعفران شکایت دارند.

آنان می‌گویند که در سال‌های اخیر به دلیل عدم بازاریابی برای زعفران افغانستان در بیرون از کشور، قیمت محصولات این طلای سرخ کاهش پیدا کرده و اکنون پیاز آن نیز از ارزش افتاده است.

عبدالرحیم، یکی از دهقانان ولسوالی پشتون زرغون هرات می‌گوید که به دلیل قیمت پایین و عدم فروش پیاز زعفران، وی دیگر حاضر نیست زعفران بکارد.

“خودمان امسال زعفران کشت کردیم و قسمی که دیده می‌شود حاصلات کم است. خشکسالی است و آب به زمین‌های ما نمی‌رسد، حتی شاید نتوانیم هزینه‌ای را که مصرف کردیم، دوباره بدست بیاوریم.”

صوفی گل احمد، یکی دیگر از دهقانان در ولسوالی پشتون زرغون نیز از خشکسالی شکایت دارد.

 اومی‌گوید:”متاسفانه قیمت پیاز زعفران به حدی پایین است که ما دیگر نمی‌توانیم کشت کنیم. حاصلات مصارفی را که انجام داده‌ایم، پوره نمی‌کند. از مسئولان می‌خواهیم که برای بلند رفتن قیمت پیاز زعفران بازاریابی کنند.”

در همین حال شماری از کارشناسان زراعتی به این باورند که عدم بازاریابی در بیرون از کشور برای محصولات زعفران افغانستان، باعث شده تا قیمت پیاز آن نیزکاهش پیدا کند.

عبدالرزاق پشتون زرغونی، یکی از کارشناسان زراعتی در صحبت با کلید می‌گوید که وضعیت کشت تا حدودی خوب است، اما پایین بودن قیمت زعفران باعث شده که قیمت پیاز آن نیزکاهش پیدا کند.

“آب و هوا و خشکسالی‌ها باعث ضعیف شدن پیاز شده است، نیاز است که مؤسسات و مسئولان حکومتی با دهقانان کمک کنند.”

درهمین حال مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت هرات پایین بودن قیمت زعفران را پذیرفته و می‌گویندکه اگر در بیرون از کشور برای محصولات زعفران بازریابی صورت گیرد، قیمت پیاز آن نیز بلند خواهد رفت.

داکتر بصیر احمد طبیب، سرپرست آمریت امور زراعتی این ریاست در صحبت با کلید می‌گوید که به دلیل سرمای شدید زمستان گذشته، امسال سطح تولید زعفران کاهش خواهد داشت.

“طوریکه برای همه مشخص است، ساحه کشت زعفران در ولایت هرات 7850 هکتار است که سطح تولید نسبت به سال قبل تقریبا مشابه است. یک مقدار سرما زدگی در بعضی از قسمت‌ها وجود داشته که سطح تولید امسال 19 تُن خواهد بود.”

گفتنی است که در سال گذشته حدود 21 تُن زعفران در ولایت هرات تولید شده بود. به گفتۀ کارشناسان زراعت، فعال نبودن دهلیز هوایی باعث شده است که خیلی از محصولات زعفران افغانستان به بیرون از کشور صادر نشود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA