ads

افزایش تلفات ناشی از انفجار ماین و دیگر مواد منفره در افغانستان

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (آی‌سی‌آر‌سی) از افزایش قربانیان انفجار ماین‌ها و مواد منفجر ناشده خبرمی‌دهد. مسئولان این کمیته می‌گویند که از ماه جنوری سال 2022 تا ماه جون 2023 میلادی، به تعداد یک هزار و 92 تن بشمول 640 کودک از اثر انفجار ماین‌ها و مواد منفجرناشده باقی‌مانده از جنگ‌ها در کشور، کشته و زخمی‌شده‌‌اند. با این حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث نیز افزایش تلفات قربانیان از اثر انفجار ماین‌ها و مواد انفجاری را تایید می‌کند.

احمدضیاء انتظار
27 سرطان 1402
افزایش تلفات ناشی از انفجار ماین و دیگر مواد منفره در افغانستان

افغانستان کشوری است که هنوز با تهدید جدی ماین و مواد منفجر ناشده مواجه است.

مسئولان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (آی‌سی‌آر‌سی) می‌گویند که از ماه جنوری سال 2022 تا ماه جون 2023 میلادی، به تعداد یک هزار و 92 تن بشمول 640 کودک از اثر انفجار ماین‌ها و مواد منفجرناشده باقی‌مانده از جنگ‌ها در کشور، کشته و زخمی‌شده‌‌اند.

پرویز احمد فیضی، سخنگوی این کمتیه درمورد چنین می‌گوید:”دریک ونیم سال گذشته متاسفانه کودکان بیشترین قربانیان ماین‌ها و مواد منفجر ناشده را تشکیل می‌دهند.”

فیضی همچنان بر ضرورت جدی پاکسازی مناطق زیر تهدید ماین و مواد منفجرناشده باقی‌مانده از جنگ‌ها در افغانستان، تاکید دارد.

به گفتۀ وی توقف کمک‌های مالی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی، روی روند ماین‌پاکی در افغانستان نیز تاثیر منفی بجا گذاشته است.

با این حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث نیز افزایش تلفات قربانیان از اثر انفجار ماین‌ها و مواد انفجاری را تایید می‌کند.

نورالدین رستم خیل، رییس انسجام و هماهنگی بخش ماین پاکی این وزارت می‌گوید:”از ماه جنوری سال جاری تاکنون 270 تن کشته و زخمی شده‌اند که 118 تن  آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.”

با این حال شماری از مبصرین نظامی موجودیت ماین‌ها را خطر جدی برای مردم خوانده و از جامعه جهانی می‌خواهند که در پاکسازی ساحات ماین گذاری شده، افغانستان را یاری رساند.

جنرال محمد صادق شینواری درمورد می‌گوید:”مؤسساتی که قبلا در این راستا فعالیت داشتند، اکنون آنها درافغانستان فعالیت ندارند. باید جامعه جهان دراین خصوص افغان‌ها را همکاری کند.”

هرچند در بیشتر از بیست سال گذشته، میلیون‌ها دالر برای پاکسازی ماین و رفع تهدید ‌مواد منفجرناشده باقی مانده از جنگ‌ها، در افغانستان به مصرف رسید، اما هنوز این مواد انفجاری جان شهروندان، به‌خصوص کودکان را تهدید می‌کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA