ads

اعمار مرکز تجاری بجای تعمیر تیاتر هرات

شماری از هنرمندان و مسئولان مدیریت تیاتر در ولایت هرات از نبود یک مکان مناسب برای تمرین‌ها و نمایش‌های شان انتقاد نموده و می‌گویند که زمین باقی مانده از تعمیر تیاتر سابقه نیز از سوی شاروالی مرکز تجاری ساخته می‌شود. مسئولان در اداره شاروالی هرات اما می‌گویند که زمین تعمیر تیاتر سابقه، مربوط به شاروالی بوده و به دلیل اینکه از چند سال به اینسو به مکان متروکه تبدیل شده، این اداره به ساخت و ساز آن اقدام کرده است.

نصرالله احمدی
19 سرطان 1402
اعمار مرکز تجاری بجای تعمیر تیاتر هرات

هرمندان تیاتر ولایت هرات از نبود سالن برای تمرین و یا اجرای نمایش‌های روزانه شان، انتقاد می‌کنند. آنان می‌گویند که اداره شاروالی بجای تعمیر سابقه تیاتر هرات، مرکز تجاری اعمار می‌کند.

محمد یعقوب امینی، یکی از هنرمندان ولایت هرات در صحبت با کلید می‌گوید که به دلیل نبود سالن برای تمرین، هنرمندان در دفتر کاری شان تمرین‌های روزانه را انجام می‌دهند.

“اینجا هم دفتر و هم جای تمرین ما است. نباید این قسم باشد، چون یک اداره دولتی است و مراجعین زیاد رفت و آمد دارند. متاسفانه در دولت پیشین سالن تیاتر را تخریب کردند. ما باید یک جای داشته باشیم. از امارت اسلامی توقع داشتیم که سالن تیاتر را برای ما بسازد.”

محمد رسول روستانژاد، یکی دیگر از هنرمندان هرات می‌گوید که پس از تخریب سالن و یا تعمیر تیاتر، هنرمندان بدترین شرایط را سپری می‌کنند.

“از حکومت می‌خواهیم که سالنی را که قبلا داشتیم، همان قسم یک سالن که ما بتوانیم در آنجا تمرین کنیم و یا نمایشات خود را اجرا کنیم، برای مان بسازد.”

در همین حال مسئولان مدیریت تیاتر ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که بر علاوه نبود سالن تیاتر، در زمین باقی مانده از سالن سابق، اکنون مرکز تجاری ساخته می‌شود.

فریدون فکوری، مدیر تیاتر این ریاست در صحبت با کلید می‌گوید، زمینی که شاروالی هرات روی آن در حال ساخت مرکز تجاری است، مربوط به تئاتر و هنرمندان می‌باشد.

“نمی‌دانم که چه مسایلی بین ریاست شاروالی و اطلاعات و فرهنگ وجود دارد که شاروالی بدون مشورۀ ما شروع به ساخت و ساز کردند. همان قسمت زیربنا که قرار بود 130 متر اضافه شود و ریاست اطلاعات و فرهنگ هم توافق کرده بود، از این هم چشم پوشی صورت گرفته و این کار نشده است.”

از سویی هم مسئولان شاروالی ولایت هرات می‌گویند که براساس اسناد، زمین پهلوی کتابخانه عامه این ولایت مربوط به شاروالی می‌باشد و براساس پلان‌های شهری، این اداره اقدام به ساخت و ساز در آنجا کرده است.

عبدالاله قاضی زاده، رییس خدمات تخنیکی و مسلکی این ریاست در صحبت با کلید گفت که شاروالی قصد ساخت سالن تیاتر را در این زمین داشت، اما ریاست اطلاعات و فرهنگ همکاری نکرده است.

“ما می‌خواستیم با اداره اطلاعات و فرهنگ همکاری صورت بگیرد. از آن‌ها تقاضاهایی صورت گرفت و در نهایت به تفاهم نرسیدیم. شاروالی به‌خاطر اینکه این ملکیت سال‌های سال متروکه مانده بود و به محل زباله‌ها تبدیل شده بود، اقدام به ساخت و ساز آن کرد.”

با این همه مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که زمین تیاتر سابقه ولایت هرات مربوط به هنرمندان این ولایت می‌باشد.

مولوی حمیدالله غیاثی، آمر فرهنگ و هنر این ریاست در صحبت با کلید می‌گوید:”در سال‌های قبل بخش تیاتر زیر نظر شاروالی بوده که به نام بلدیه یاد می‌شد، اما بعد از اینکه بخش تیاتر زیر نظر وزارت اطلاعات و فرهنگ قرار گرفت، ملکیت آن هم مربوط به بخش تیاتر می‌باشد.”

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که در سال 1394 اداره شاروالی وقت، به منظور عقب نشینی سرک و چهارراهی‌ گلها تا فرقه سابقه، تعمیر تیاتر ولایت هرات را تخریب نمود، اما هیچ مکانی را برای ساخت سالن تیاتر در نظر نگرفت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA