ads

مهاجرت غیر قانونی؛ بازی با زندگی

درپی غرق شدن کشی مهاجران در آب‌های یونان، گزارش‌ها می‌رسانند که حدود 400 تا 750 مهاجر سوار آن کشتی بوده و دستکم 78 تن جان‌های شان را از دست داده‌اند. مقامات در سفارت افغانستان در ایتالیا تایید کرده است که مهاجران افغان نیز شامل قربانیان این رویداد می‌باشند. آنان بدون اینکه تعداد جان باختگان را مشخص کنند، گفته‌اند که ده‌ها تن در حال حاظر مفقودند. با این حال برخی از کارشناسان مهاجرت‌های غیر قانونی را راه‌ نجات از فقر و بدبختی ندانسته و تاکید دارند که مهاجرت‌های غیر قانونی بازی با زندگی است.

هاجر جعفری
31 جوزا 1402
مهاجرت غیر قانونی؛ بازی با زندگی

مقامات سفارت افغانستان در ایتالیا تایید کرده است که کشتی حامل مهاجران افغان در آب‌های یونان غرق شده است.

در بیانیه مطبوعاتی این سفارت گفته شده است که در حدود 400 تا 750 مهاجر سوار این کشتی بوده که  صدها تن آن‌ها در حال حاضر مفقودند.

با این حال، سفارت افغانستان نگفته است که به چه تعداد مهاجران افغان در این رویداد جان باخته‌اند.

با این حال برخی از کارشناسان می‌گویند که افغان‌ها به دلیل فقر ، مشکلات اقتصادی و نبود زمینه‌های کاری دست به مهاجرت‌های غیر قانونی می‌‎زنند.

آنان تاکید دارند که مهاجرت‌های غیر قانونی راه نجات از فقر و بدبختی نیست، بلکه مردم با مهاجرت غیر قانونی با سرنوشت شان بازی می‌کنند.

اسحاق وکیلی، یکتن از کارشناسان از مردم می‌خواهد که نگذارند فرزندان شان با پیش گرفتن راه مهاجرت، با زندگی شان بازی کنند.

“در زمینه مهاجرت‌های غیر قانونی، در قدم نخست مسئولیت حکومت است که در برابر مردم پاسخ‌گو باشد. حکومت باید زمینه‌های کاری و شرایط مناسب زندگی را برای مردم فراهم کند تا مردم مجبور نشوند مشقت‌ها و سختی‌های مهاجرت را متحمل شوند. خانواده‌ها هم مسئول استند که نگذارند فرزندان شان زندگی خود را به خطر بیندازند.”

در عین حال عبدالشکور داد رس، کارشناس مسایل سیاسی دلیل مهاجرت‌ها را در فقر، بیکاری، گرسنگی و مشکلات اقتصادی می‌داند، اما می‌گوید که مهاجرت غیرقانونی راه‌حل مناسب نیست.

او توضیح می‌دهد که افراد با این کار هم پول هنگفت شان را مصرف می‌کنند وهم به یک سرنوشت و خطرات نامعلوم روبه‌رو خواهند شد.

 “کشورها یک پروسه اقتصادی را از مهاجرین شروع کرده، آنها نه پابند حقوق بشری، نه حقوق اسلامی و نه هم حقوق مهاجرین می‌باشند. فقط پول مردم را گرفته و جان آنان را به خطر می‌اندازند.”

گفتنی است که مقامات وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان٬ همزمان با روز جهانی مهاجرت خواهان برگشت مهاجران افغان به کشور شده و  از کشور های مهاجر پذیر خواست که مطابق با قوانین بین المللی و کنواسیون جینوا با مهاجرین برخورد داشته باشد.

خلیل الرحمن حقانی، سرپرست وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان، روزسه شنبه(30جوزا) به مناسبت روز جهانی پناهندگان گفت که در دو سال گذشته دو میلیون مهاجر افغان از کشورهای مختلف به کشور بازگشته‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA