ads

امارت اسلامی برای ایجاد فرصت‌های کاری بیشتر به مردم تلاش می‌کند

مقام‌های امارت اسلامی می‌گویند که به هدف جلوگیری از مهاجرت جوانان افغان به کشورهای خارجی تلاش دارند تا فرصت‌های کاری بیشتر را برای مردم فراهم سازند.

کلید
4 جوزا 1403
امارت اسلامی برای ایجاد فرصت‌های کاری بیشتر به مردم تلاش می‌کند

مولوی عبدالسلام حنفی؛ معاون اداری ریاست‌الوزرا در دیدار با آتیلا توروس؛ رییس اداره‌ی مهاجرین ترکیه و هیئت همراهش، گفته که همکاری‌ کشورهای اسلامی و نهادهای کمک‌رسان در این زمینه، مهم است.

در همین حال، مسوولان در وزارت کار و امور اجتماعی، می‌گویند که کار روی برخی طرح‌ها و پالیسی‌ها در مورد چگونگی ایجاد فرصت‌های کاری بیشتر به مردم، آغاز شده است.

به گفته سمیع‌الله ابراهیمی؛ سخنگوی این وزارت، قرار است در آینده‌ی نزدیک، به هدف شناسایی دلایل بی‎کاری در افغانستان و ایجاد فرصت‌های کاری به مردم، کنفرانس ملی کار در کابل برگزار شود.

ابراهیمی گفت:” در این کنفرانس متخصصین و صاحب‌نظران عوامل بی‌کاری در کشور را مشخص خواهند ساخت و درمورد این‌که چگونه فرصت‌های کاری برای مردم ایجاد شود، بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.”

با این حال، او می‌گوید که سال گذشته، وزارت کار و امور اجتماعی برای بیش از 130 هزار تن جواز کار توزیع کرده است که با استفاده از آن، شمار زیاد جوانان در نهادهای دولتی و غیر دولتی، مصروف کار شده‌اند.

سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی افزود:” با تطبیق برخی پروژه‌های بزرگ و کوچک در کشور نیز فرصت‌های زیاد کار برای مردم فراهم شده است، به خصوص در بخش استخراج معادن، امکانات کاری به وجود آمده و این روند همچنان ادامه دارد.”

این در حالی است که برخی مبصرین اقتصادی نیز بی‌کاری را از دلایل عمده‌ی مهاجرت غیر قانونی جوانان افغان به کشورهای دیگر می‌دانند.

نصیر رنجبر؛ مبصر اقتصادی می‌گوید، هرچند امارت اسلامی با تطبیق برخی پروژه‌ها زمینه‌ی کار را برای شهروندان کشور فراهم ساخته است؛ اما نیاز است تا کارهای بیشتری در این زمینه‌ انجام شود.

رنجبر گفت:” زمانی‌که یک فرد خانواده ، منابع عایداتی نداشته باشد ناگذیر می‌شود تا برای پیدا کردن کار به بیرون از کشور برود، چنانچه تعدادی زیادی از جوانان به دلیل بی‌کاری، با تحمل مشکلات و تهدیدات، راه مهاجرات‌های غیر قانونی را در بیش می‌گیرند.”

او تاکید می‌کند که امارت اسلامی به تنهایی نمی‌تواند این معضل را حل کند و باید جامعه‌ی جهانی نیز در این زمینه، با حکومت افغانستان همکاری کند.

گفتنی ست که چندی پیش ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی امارت اسلامی در صحبت با رادیو کلید گفته بود، در بیش از دو سال گذشته، حدود 150 هزار تن از شهروندان کشور در بخش استخراج معادن و حدود سه هزار تن دیگر در بخش استخراج نفت دریای آمو، به کار گماشته شده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA