ads

افزایش چشمگیر زنان تجارت پیشه

مسئولان اتاق تجارت وصنایع زنان از افزایش چشمگیر زنان تجارت پیشه در یک سال گذشته خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که در این مدت به تعداد 8 هزار خانم جواز تجارت را دریافت کرده‌اند. 

کلید
31 جوزا 1402
افزایش چشمگیر زنان تجارت پیشه

درحالی‌که محدودیت‌های کاری زنان هنوز پا برجاست، اما مسئولان اتاق تجارت و صنایع زنان از افزایش چشمگیر روآوری زنان به تجارت، دریک سال گذشته خبر می‌دهند.

فریبا نوری، سرپرست هیئت مدیرۀ اتاق تجارت وصنایع زنان درصحبت با رادیو کلید می‌گوید که با تامین امنیت سراسری، شرایط برای برقراری ارتباط بین زنان و باغداران در زمینه خریداری محصولات آنان، فراهم شده است و هیچ گونه ممانعت در بخش تجارت زنان وجود ندارد.

“به تعداد 8 هزار خانم جواز تجارت را دریافت کرده‌اند که در بخش‌های مختلف به‌خصوص زارعت صادارات و واردات هم دارند.”

وی همچنان می‌افزاید، شماری از زنانی که وظایف شان را از دست داده‌اند نیز به تجارت رو آورده‌اند.

” بعداز تحولات سیاسی، شمار زیادی از خانم‌هایی که وظایف شان را در ادارات دولتی و مؤسسات از دست دادند، به کارهای تجارتی روآوردند.”

خانم نوری ایحاد نمایندگی‌های اتاق تجارت در ولایات‌های نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، بادغیس، زابل و هرات را از دیگر دستاوردهای زنان دربخش تجارت عنوان کرد.

با این حال شماری از زنانی که مصروف فعالیت‌های تجاری می‌باشند، می‌گویند که هرچند با هیچ مانعی در کار خود مواجه نیستند، اما به دلیل ضعف اقتصادی مردم، آنان به نداشتن بازار مواجه می‌باشند.

خانم بنفشه دانش که از مدت بیست سال به تجارت زعفران مصروف است می‌گوید:”قبلا تاجران زن از طریق دونرهای خارجی تمویل می‌شدند و می‌توانستند در نمایشگاه‌ها در بیرون از کشور اشتراک کنند و  فرصت‌های خوبی بازاریابی در خارج وجود داشت. اکنون اما این کار امکان پذیر نیست و بازارهای داخلی هم به دلیل مشکلات اقتصادی مردم کمرنگ شده است.”

از سوی دیگر دیانا سادات، یکتن دیگر از تاجران زن نظر متفاوتی در این مورد دارد.

او می‌گوید:”در ابتدا برای زنان تجارت پیشه ممانعت‌های کاری وجود داشت، اما اکنون این مشکل رفع شده است. اکنون فروشات ما  دربخش لباس افغانی و لوازم آرایشی بسیار خوب شده است.”

خانم سادات همچنان از امارت اسلامی می‌خواهد که برای رونق یاقتن و پیشرفت تجارت زنان، زمینه را برای اشتراک آنان در نمایشگاه‌های بیرون از کشور نیز فراهم سازد.

مسئولان اتاق تجارت وصنایع زنان درحالی از افزایش چشمگیر روی آوردن زنان به تجارت خبر می‌دهند که بانک جهانی در گزارش سالانه خود افغانستان را در فهرست 11 کشوری قرار داده که تجارت زنان در این کشورها بسیار محدود است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2024 © TKG: A public media project of DHSA