ads

فراوانی میوه‌های تازه در کندز و نبود بازار فروش

شماری از باغداران در ولایت کندز می‌گویند که حاصلات درختان مثمر امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته، اما بنابر نبود امکانات نگهداری، میوه‌های وطنی بسیار باقیمت پایین به فروش می‌رسد. برخی از میوه‌فروشان نیز می‌گویند که بنابر مشکلات اقتصادی مردم، در بازار داخلی مشتریان میوه‌های تازه کاهش یافته است. مسولان رباست زراعت، آبیاری و مالداری اما می‌گویند که در کندز بیش از  ۸ هزار و ۸۰۰ هتکار زمین تحت پوشش درختان مثمر قرار دارد و میوه‌های کندز به ولایت‌های دیگر و همچنان کشورهای همسایه صادر می‌شود.

 عتیق‌الله رحیمی
16 جوزا 1402
فراوانی میوه‌های تازه در کندز و نبود بازار فروش
عکاس: عتیق‌الله رحیمی

شماری از باغداران در ولایت کندز از افزایش حاصلات درختان مثمر سخن می‌زنند، اما می‌گویند که به دلیل نبود سردخانه و امکانات نگهداری، آنان مجبورند محصولات شان را به قیمت بسیار پایین به فروش برسانند.

عبدالله یکی از باغداران می‌گوید:”امسال حاصلات خیلی خوب است، اما برای نگهداری میوه‌ها سردخانه وجود ندارد و قیمت میوه‌های وطنی در هنگام برداشت آن خیلی پایین می‌آید. مثلا قیمت یک سیر زردآلو ۱۰۰ افغانی است، درحالیکه میوه‌هایی که از دیگر کشورها وارد می‌شود، خیلی بلند به فروش می‌رسد.”

عبدالرشید، یک باغدار دیگر  می‌گوید:” حاصلات درختان میوه نسبت به سال‌های گذشته خیلی خوب است. اما سردخانه نداریم، میوه‌ها را نگهداری نمی‌توانیم و با نرخ بسیار ارزان می‌فروشیم.”

از سوی دیگر برخی از فروشندگان میوه می‌گویند، میوه‌هایی را که آنان از باغداران خریداری می‌کنند، به سختی آنرا به فروش می‌رسانند، زیرا وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست و توانایی خردیدن میوه‌های تازه را ندارند.

احسان‌الله، یکی از میوه فروشان در شهر کندز می‌گوید:”امسال میوه فروان است، اما خرید و فروش نیست و خراب می‌شود. ما مالیه و کرایه سرای می‌دهیم، اما وقتی میوه‌ها را می‌خریم به فروش نمی‌رسد و ما زیان می‌بینیم.”

در همین حال مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری تایید می‌کنند که حاصلات درختان میوه دار امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. آنان می‌گویند که در این ولایت 8 هزار ۸۵۲ هکتار زمین تحت پوشش درختان مثمر قرار دارد و چندین سردخانه صفر انرژی نیز درکندز ایجاد شده است.

صلاح الدین واحدی، آمر امور زراعتی ریاست زراعت کندز می‌گوید:”حدود ۵ تا شش سردخانه صفر انرژی در ولایت کندز در سال‌های گذشته ساخته شده است و سردخانه‌هایی ازسوی سکتور خصوصی نیز ساخته شده است. میوه‌های ولایت کندز به ولایت‌های دیگر و کشورهای همسایه نیز صادر می‌شود.”

به گفتۀ این مسئولان، ساحه تحت پوشش درختان مثمر در کندز حدود ۲ فیصد و محصولات آن در حدود ۱۵ فیصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

گفتنی است که در حال حاضر باغ‌های میوه‌ بشمول شفتالو، زردآلو، آلو، گیلاس و برخی میوه‌های دیگر در ولایت کندز به ثمر رسیده است.  

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA