ads

نمایشگاه کتاب و نبود کتاب‌های مورد نیاز محصلان در کندز

یک نمایشگاه یک روزه کتاب به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در ولایت کندز برگزار گردید. مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هدف از برگزاری این نمایشگاه را ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در میان جوانان عنوان کردند. شماری از محصلان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه باآنکه نقش این نمایشگاه را درتشویق جوانان به مطالعه مؤثر می‌دانند، اما از نبود کتاب‌های مورد نیازشان در این ولایت شکایت دارند.

عتیق‌الله رحیمی 
9 جوزا 1402
نمایشگاه کتاب و نبود کتاب‌های مورد نیاز محصلان در کندز
عکاس:عتیق الله رحیمی

به مناسبت هفته کتاب، نمایشگاه‌های کتاب در ولایت مختلف برگزار شده است و روز سه‌شنبه(9 جوزا) کندز نیز شاهید برگزاری یک نمایشگاه کتاب بود.

 مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ این ولاتی می‌گویند که این نمایشگاه به هدف تشویق جوانان و ترویچ فرهنگ مطالعه برای یک روز برگزار شده است.

مطیع‌الله روحانی، رییس اطلاعات و فرهنگ کندز برگزاری نمایشگاه کتاب را درترویج فرهنگ مطالعه مؤثر خوانده و گفت:”معلوم است، کسی که کتاب مطالعه می‌کند، از تاریکی نجات می‌یابد. خیلی مهم است برای هرکسی که کتاب بخواند و کتاب را دوست خود بگرداند.”

ازسوی دیگر شماری از محصلان و بازدیدکنندگان این نمایشگاه می‌گویند که نمایشگاه‌های کتاب جوانان را کمک می‌کند تا‌ کتاب‌های جدید و مورد نیازشان را پیدا کنند، اما درکندز کتاب‌های مورد نیاز آنان وجود ندارد.

عبداالرحمن، یکی از محصلان پوهنتون کندز می‌گوید:”کتاب‌هایی که ما به آن نیازداریم، در اینجا وجود ندارد، در کتابخانه پوهنتون کندز نیز وجود ندارد. در کتاب فروشی‌های شهر نیز کتاب مورد نیاز ما پیدا نمی‌شود.”

صدیق‌الله، یکی دیگر از محصلان پوهنتون کندز می‌گوید:”برگزاری چنین نمایشگاه‌ها برای محصلان و کسانی‌که به علم ودانش علاقه دارند مفید تمام می‌شود، اما کتاب‌هایی که درکتابخانه پوهنتون و کتابخانه‌های شهر وجود دارند، پاسخگوی نیاز محصلان نیست، چون کتاب علوم معاصر و کتاب‌های جدید وجود ندارد.”

این محصلان از مسئولان می‌خواهند که برای رفع نیازمندی‌های جوانان، کتاب‌های مورد نیاز آنان را در کتابخانه‌ها بیاورند.

درهمین حال شماری از کتابفروشان می‌پذیرند که کتاب‌های مطابق به نیاز جوانان در کندز یافت نمی‌شود، اما آنان دلیل این مشکل را درجنک و ناامنی در سال‌های گذشته نسبت می‌دهند.

شمس‌الدین، یکی از این کتابفروشان می‌گوید:”جوانان حق دارند انتقاد کنند، اما تحولات، جنگ‌ها و مشکلاتی که در افغانستان بوده بر فرهنگ کتابخوانی آسیب زده است. امیداریم وضعیت در آینده بهترشود.”

این درحالیست که مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ می‌گویند در کنار نمایشگاه کتاب، آنان از این طریق به شهروندان درمورد باستان شناسی و نگهداری مکان‌های تاریخی نیز  آگاهی می‌رسانند تا در حفاظت آن توجه داشته باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA