ads

رانندگان: کار نیست و قیمت تیل هم بلند است

شماری از رانندگان تکسی در شهر کابل می‌گویند که باتوجه به اینکه گفته می‌شود قرارداد تیل با روسیه صورت گرفته، اما هنوز قیمت تیل در بازار بلند است. آنان می‌افزایند که کار وبار هم نیست و حکومت باید در  این زمینه توجه جدی داشته باشد. مقام‌ها دروزارت صنعت وتجارت این مشکل را می‌پذیرند، اما می‌گویند که در مقایسه به سال گذشته، قیمت تیل دربازار پایین آمده است.

کلید
8 جوزا 1402
رانندگان: کار نیست و قیمت تیل هم بلند است

اخیرا مقام‌های وزارت تجارت وصنایع از عقد قرارداد مواد نفتی میان کابل و مسکو خبر دادند. آنان اعلام کردند که با عقد این قرارداد، قیمت مواد نفتی در بازار افغانستان تا حد زیادی پایین خواهد آمد.

اما شماری از راننده‌های تکسی می‌گویند که هنوز قمیت تیل در بازار بلند است و آنان توان خرید آنرا ندارند.

“تیل هنوز قیمت است. مردم هم بیکار استند. قبلا ما در مسیری که صد افغانی می‌گیرفتیم، اکنون مردم از 50 افغانی بیشتر نمی‌دهند، چون توان پرداخت 100 افغانی را ندارند. دولت باید قیمت تیل را پایین بیاورد.”

نظر محمد، یکتن دیگر از راننده‌های تکسی در شهرکابل می‌گوید:” قمیت تیل متفاوت است، دریک تانک تیل 63 افغانی و در تانک دیگر 65 افغانی به‌فروش می‌رسد. سابق اگر قیمت یک لیتر تیل 50 افغانی بود، کار وبار هم زیاد بود، اما حال هم قیمت تیل بلند است و هم کار وبار نیست.”  

از سوی دیگر علی رضا، یکتن از تیل فروشان درشهرکابل از نبود فروش تیل شکایت دارد.

“قبلا ما روزانه صد لیتر تیل یا بیشتر از آن فروش داشتیم، اما اکنون یک بیلر تیل را دریک هفته هم فروخته نمی‌توانیم، چون با توجه به نبودکار و اقتصاد ضعیف مردم، تیل خریده نمی‌توانند.”

با این حال مقام‌ها دروزارت صنعت وتجارت این مشکل را می‌پذیرند، اما می‌گویند که درمقایسه به سال گذشته، امسال قیمت تیل دربازار پایین آمده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت درصحبت با رادیو کلید می‌گوید که درسال گذشته یک لیتر تیل تا صد افغانی هم به‌فروش ‌رسیده بود، اما با عقد قرارداد مواد نفتی باکشور روسیه، امسال در قمیت تیل کاهش آمده است.

“قرارداد مواد نفتی باکشور روسیه هنوز پا برجاست و سکتورخصوصی همه روزه تیل را از روسیه وارد کشور می‌کنند. خوشبختانه با وارد کردن مواد نفتی از روسیه تاحد زیادی بر قمیت تیل در بازار تاثیر کرده است.”

وی می افزاید که براساس این قراداد، سالانه یک میلیون تُن تیل پطرول، یک میلیون تُن تیل دیزل و 500 هزار تُن گاز مایع از روسیه به افغانستان وارد می‌شود و درصورت نیازمندی بیشتر، تیل از سایر کشورها هم وارد خواهد شد.

درحالی شکایت‌ها از افزایش قیمت تیل در بازار مطرح می‌شود که به باور مبصرین درصورت استخراج معادن نفتی کشور، درکنارکاهش قیمت تیل افغانستان به یک کشور صادر کننده مواد نفتی مبدل خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA