ads

افزایش موارد ابتلا به تب کنگو در بلخ

مسئولان صحی در ولایت بلخ می‌گویند که در یک هفته گذشته 10 مورد مثبت تب کنگو در این ولایت ثبت شده است و دو تن از اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. داکتران این مرض را خطرناک و کشنده عنوان می‌کنند و از شهروندان کشور می‌خواهند که برای وقایه از این بیماری، از تماس با حیوانات خوداری کنند.

عبداللطیف سهاک
8 جوزا 1402
افزایش موارد ابتلا به تب کنگو در بلخ
عکاس:عبداللطیف سهاک

مسئولان در شفاخانه ابوعلی سینای بلخی در شهر مزارشریف می‌گویند که دریک هفته گذشته دست‌کم ۱۰ مورد مثبت بیماری تب کنگو در این شفاخانه ثبت شده است، درحالیکه در گذشته ماهانه یک مورد بیشتر ثبت نمی‌شد.

داکتر نجیب‌الله توانا، رییس صحت عامه بلخ می گوید:”در یک هفته در شفاخانه ابوعلی سینای بلخی ده مورد مثبت تب کنگو ثبت شده و متاسفانه دو تن به اثر این مرض فوت شده‌اند. ما در شفاخانه‌های 50 بستر انتانی آمادگی‌های لازم داشته و از مردم می‌خواهیم که آماده اهدای خون به مریضان باشند”

داکتران این مرض را خطرناک و کشنده عنوان می‌کنند و از شهروندان کشور می‌خواهند که برای وقایه از این بیماری، از تماس با حیوانات خوداری کنند.

نبی‌الله امیری، مسئول شفاخانه 50 بستر انتانی در بلخ می‌گوید:”وقتی انسان مبتلا به مرض تب کنگو می‌شود، نخستین علایم آن جان دردی، تب و ضعیفی بدن است. در مرحله دوم فرد مبتلا به مشکل روحی دچار شده و در مرحله سوم بدن انسان دچار خونریزی می‌شود که از راه دهن و بطن مریض صورت می‌گیرد.”

ازسوی دیگر برخی از باشندگان بلخ که اعضای خانواده‌ شان به این مرض مبتلا شده‌اند از مسئولان صحی می‌خواهند که در رابطه به این مرض برای مردم اگاهی رسانی کند.

نجیب‌الله که یکی از بستگانش مبتلا به مرض کنگو شده می‌گوید:”کاکایم به کنگو مبتلا شده است. این مرض از طریق کنه‌های کوچگ و بزرگ به انسان انتقال می‌کند. از مردم می‌خواهم که بی‌احتیاطی نکنند و سخنان داکتران را جدی بیگرند.”

در همین حال مسئولان محلی از رسانه‌ها و ریاست حج و اوقاف این ولایت می‌خواهند که در راستای آگاهی‌دهی به مردم با ریاست صحت عامه همکاری کنند.

سیف‌الدین عزیزی، رییس حج و اوقاف بلخ می‌گوید:”ما انشاءالله که از همه علما می‌خواهیم که برای مردم در دهات آگاهی دهند تا با دیدن علایم این مرض، به شفاخانه مراجعه نمایند.”

مسئولان ریاست صحت عامه بلخ درحالی از گسترش تب‌کنگو در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند که درفصل بهار و تابستان مالداران بیشتر مصروف پرورش و بهره برداری از حیوانات می‌باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA