ads

تخریب صدها جریب کشت کوکنار در زون شمالشرق کشور

مسئولان امینیتی در ولایت‌های، تخار، کندز و بغلان می‌گویندکه بیش از هزار جریب کشت کوکنار را در این ولایت‌ها تخریب کرده‌اند. به‌گفتۀ این مسئولان، کشت مواد مخدر نسبت به سال‌های گذشته ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است. در همین حال مسئولان سکتور زراعت می‌گویند که بهترین بدیل برای کشت کوکنار، نباتاتی مانند هنگ، زغفران، گندم و شالی می‌باشد. آنان می‌افزایند که به این منظور برای دهاقین تخم‌های اصلاح شده توزیع می‌گردد و آموزش‌های تخنیکی و فنی به دهقانان داده می‌شود.

عتیق الله رحیمی
20 ثور 1402
تخریب صدها جریب کشت کوکنار در زون شمالشرق کشور

چند هفته است که روند تخریب کشت کوکنار در ولایات زون شمالشرق کشور جریان دارد. مسئولان امنیتی در این ولایات، می‌گویند تا تخریب کامل کشت کوکنار این کمپاین ادامه می‌یابد.

ملاعبدالبصیر حاجي زاده، مدیر مبارزه با مواد مخدر قومندانی امنیه تخار می‌گوید که تاکنون بیش از ۹۰۰ جریب کشت کوکنار در این ولایت تخریب شده است.

“پیام ما به کسانی که کوکنار کشت می‌کنند این است که از این پدیده شوم دست بکشند. برای دهاقین از طریق ریاست زراعت و یا مؤسسات همکار، معیشت بیدل داده می‌شود که بزودی به دسترس شان قرار خواهد گرفت.”

در همین حال مسئولان قومندانی امنیه کندز می‌گویند که تخریب کشت کوکنار در این ولایت نیز ادامه دارد و تاکنون بیش از ۶۰ جریب زمین در ولسوالی‌های مخلفت تخریب شده است.

جمعه‌الدین خاکسار، سخنگوی قومندانی امنیه کندز به کلید گفت که نسبت به سال‌های گذشته کشت مواد مخدر به حداقل رسیده است.

” نسبت به سال‌های گذشته کشت کوکنار بسبار کم شده است. در گذشته از صد درصد، هشتاد درصد کوکنار کشت می‌شد، اما اکنون این آمار به ده تا ۱۵ درصد کاهش یافته است، آن هم تخرب می‌شود. توصیه ما این است که دهاقین این کار را نکنند، در غیر آن به پنجۀ قانون سپرده خواهند شد.”

از سوی دیگر مولوی شیر احمد برهانی، سخنگوی قومندانی امنیه بغلان می‌گوید که صدها جریب زمین در این ولایت نیز از کشت کوکنار پاکسازی شده است که بیشتر در ولسوالی‌ها کشت شده بودند.

“نسبت به سال‌های گذشته، کشت کوکنار امسال خیلی کم است. یعنی از صد درصد ۲۰ درصد، در ولسوالی‌های کشت شده. در سال‌های گذشته در انداراب‌ها و خوست‌ها اکثر زمین‌ها کشت کوکنار بود. اما امسال گندم و دیگر کشت‌ها بیشتر شده است. از ۱۰ تا ۲۰ فیصد کوکنار است که آنهم تخریب می‌شود.”

در همین حال مسئولان سکتور زراعت می‌گویند که بهترین بدیل برای کشت کوکنار، نباتاتی مانند: هنگ، زعفران، گندم و شالی است.

آنان می‌گویند که برای دهاقین تخم‌های اصلاح شده از سوی ریاست‌های زراعت در ولایات توزیع می‌گردد تا آنان دست از کشت  کوکنار بردارند.

صلاح‌الدین واحدی، آمر بخش زراعت، ریاست زاراعت، آبیاری و مالداری کندز می‌گوید:”ریاست زراعت ولایت کندز برای دهاقین تخم‌های اصلاح شده توزیع نموده، آموزش‌های فنی و تخنیکی به دهاقیت داده شده و همچنان گرین هاوس برای آنان ترتیب شده تا آنان تشویق شوند و از کشت کوکنار دست بردارند.”

این مسئولان می‌گویند که یک تعداد از دهاقین ممکن است از ممنوعیت کشت کوکنار آگاه نبوده و کشت کرده باشند، ولی برای آنان توصیه می‌شود که دست از این کار بردارند، در غیر آن با برخورد قانونی  روبه‌رو خواهند شد.

گفتنی است که رهبر امارت اسلامی کشت، قاچاق و استفاده از هرنوع مواد مخدر را ممنوع اعلام کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA