ads

مقام های‌امارت اسلامی: مشکلات افغانستان عوامل بیرونی دارد

 توماس ویست، نماینده خاص امریکا برای افغانستان پس از نشست دوحه که در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به میزبانی سرمنشی سازمان ملل و اشتراک نمایندگان خاص کشورها در امور افغانستان برگزار شد، می‌گوید که گفت‌وگوی سیاسی میان افغان‌ها به‌عنوان راه‌حل برای همه‌ی چالش‌های موجود در افغانستان می‌باشد و اشتراک کننده گان در نشست دوحه نیز به این موضوع توافق کرده اند.

نویسنده: Samad Ali Nawazish
14 ثور 1402
مقام های‌امارت اسلامی: مشکلات افغانستان عوامل بیرونی دارد

اما مقام‌های امارت اسلامی درواکشن به این اظهارات توماس ویست می‌گویند که در افغانستان اتحاد جمعی به وجود آمده و مشکلات موجود عوامل بیرونی دارد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی درمورد می‌گوید:” ما درسطح ملی با کدام مشکلی مواجه نیستیم، جزایر قدرت از بین رفته و یک اتحاد جمعی به وجود آمده است اما باید بگویم که مشکلات موجود در افغانستان عوامل بیرونی دارد، یعنی تحریم ها هنوزهم با برجاست، مسایل بانکی با محدودیت ها مواجه است و روابط سیاسی ودیپلوماتیک عملی هنوزهم برقرار نشده است.”

کریمی همچنان می افزایدکه مسایل داخلی افغانستان مربوط به خود افغان ها است، اما امارت اسلامی در قضایای مربوط به بیرون از کشور با درنظرداشت منافع ملی وارزش های اسلامی با جامعه جهانی و تمام کشورهای ذی علاقه در مسایل افغانستان آماده گفت وگو ومفاهمه است.

با این حال شماری از مبصرین سیاسی با تایید اظهارات نماینده خاص امریکا برای افغانستان می‌گویند که برای بیرون رفت از وضعیت موجود و ثبات دایمی درکشور ، گفت و گوی های سیاسی میان افغان ها می تواند نسخه خوبی باشد. 

عبدالشکور دادرس، مبصر سیاسی می‌گوید:” من طرفدارجدی مفاهمه وگفت وگوی سیاسی میان افغان ها هستم تا بتوانیم ،  برای حل مشکلات موجود یک سیستم را ایجاد کنیم . مهم نیست که کی ها و کدام سیاسیون شامل این سیستم می شوند.”

عمرنهضت، مبصر سیاسی دیگر هم به گفتمان ملی سیاسی برای بیرون رفت از وضعیت موجود تاکید دارد.

اومی‌گوید:

” یگانه راه منطقی برای ختم بحران موجود در افغانستان، رفتن به سوی گفتمان ملی است. ما باید یک اجماع ملی سیاسی را به هدف ریشه یابی مشکلات موجود درسطح ملی دایرکنیم.”

درحالی توماس وست نماینده  خاص امریکا برای افغانستان گفت‌وگوی سیاسی میان افغان‌ها را به ‌عنوان راه‌حل برای همه‌ی چالش‌های موجود در افغانستان می‌خواند که پیش از این نیز شماری از چهره‌های مطرح سیاسی ، برای از میان برداشتن مشکلات کنونی در کشور بر شکل‌گیری گفتمان ملی تاکید کرده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA