ads

 هجوم ملخ بر مزارع در ولسوالی حضرت‌سلطان سمنگان

برخی از دهقانان در ولایت سمنگان از هجوم ملخ بالای زمین‌های زراعتی شان خبر داده و خواهان همکاری از سوی مسئولان برای جلوگیری از این آفت‌اند. آنها می‌گویند که در ولسوالی حضرت سلطان این ولایت، ملخ‌ها بالای  مزارع و چراگاه‌های شان هجوم آورد و اگر جلوش گرفته نشود، تمام مزارع  از بین خواهد رفت. در همین حال مسئولان در ریاست زراعت ولایت سمنگان، می‌گویند که روند مقابله با ملخ‌، به منظور حمایت از دهقانان آغاز شده است.

عبداللطیف سهاک
9 ثور 1402
 هجوم ملخ بر مزارع در ولسوالی حضرت‌سلطان سمنگان

هجوم ملخ بر کشت و زراعت در ولسوالی حضرت سلطان ولایت سمنگان، شماری از دهقانان را سراسیمه و نگران کرده است. آنان می‌گویند در صورتی‌که جلو ملخ‌ها گرفته نشود، تمام مزارع آنان از بین خواهد رفت.

خال بای، یکی از دهقانان می‌گوید حوادث طبیعی، خشک‌سالی و خسارات ناشی از سردی هوا، برشانه‌های مردم سنگینی می‌کرد که این بار هجوم ملخ‌ها بر آن افزوده شده است.

“ملخ زیاد است، مردم با تراکتور و وسایل دست‌داشتۀ شان بیرون شدند تا ملخ را از بین ببرند. ما از ریاست زراعت می‌خواهیم که در این رابطه ما را کمک کند، چون ملخ تاحال خورد است و از بین بردنش هم آسان است.”

به گفتۀ این دهقانان، تا زمانی که ملخ‌ها خورد باشد، پیش‌گیری از هجوم آن هم آسان است، اما زمانی که بزرگ شده و به پرواز آمدند، دیگر جلوش گرفته نخواهد شد.

فاروق، یکی دیگر از دهقانان می‌گوید:”ملخ زیاد شده و ما توان از بین بردن آنرا نداریم. حکومت باید برای از بین بردن ملخ، برای ما ادویه لازم را توزیع نماید.”

مسئولان در ریاست زراعت ولایت سمنگان با تایید این نگرانی‌ها، می‌گویند که روند مبارزه با ملخ، در ولسوالی حضرت‌سلطان و بخش‌هایی از شهر ایبک، باکمک مالی سازمان غذا و زراعت ملل متحد آغاز شده است.

گلاب‌الدین، مسئول ترویج ریاست زراعت ولایت سمنگان اطمینان می‌دهد که قبل از آنکه ملخ‌ها به کشت و زراعت صدمه برساند، از بین برده خواهد شد.

“تا حال ما توانستیم 2 هزار هکتار زمین را از وجود ملخ‌های مضر با شیوه‌های عشر پاک سازی نماییم. همچنان 1200 هکتار زمین دیگر را ادویه پاشی نمودیم. اگر امکانات می‌بود ما تمام زمین‌های زراعتی را ادویه پاشی می‌نمودیم تا خسارت کمتر به دهاقین می‌رسید.”

براساس آمارهای ریاست زراعت سمنگان، درحال حاضر دست‌کم ۹۰۰ تن مشغول مبارزه با  این آفت هستند و بیش از 3 هزار هکتار زمین از وجود ملخ‌ها پاک‌سازی شده است‌.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA