ads

مردم افغانستان نیازمند حمایت‌های بینادی

باآنکه جامعه جهانی در یک سال گذشته بیشتر از دو میلیارد دالر را به هدف رسیدگی به وضعیت مردم افغانستان به مصرف رسانده است، اما دیده می شود که هنوز وضعیت مردم تغییر نکرده است. با این حال مسئولان در وزارت اقتصاد می‌گویند برای برطرف کردن مشکلات اقتصادی مردم افغانستان، باید کارهای بنیادی صورت گیرد که خیلی زمانبر است.

نویسنده: Samad Ali Nawazish
3 ثور 1402
مردم افغانستان نیازمند حمایت‌های بینادی

نگرانی ها از وضعیت اقتصادی در افغانستان روزبه‌روز درحال افزایش است. چنانچه سازمان ملل متحد و دیگر نهادهای بین‌المللی هرازگاهی در این رابطه هشدارمی‌دهند.

هرچند کمک‌های نقدی و خوراکی نیز طی یک سال گذشته برای شماری از افراد توزیع شده است، اما براساس گزارش نهادهای بین‌المللی، بیش از 28 میلیون افغان نیاز به کمک‌های بشری دارند.

از سوی دیگر مقامات امارت اسلامی باآنکه این مشکلات را تایید می‌کنند، اما می‌گویند که برای رسیدگی به مشکلات مردم، در تلاش عملی کردن یک سلسله پروژه‌های زیربنایی می‌باشند.

بااین وجود آنان تاکید دارند که رفع مشکلات اقتصادی در افغانستان زمان گیر است و نیاز به کار بیشتر دارد.

عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد می‌گوید که سال 1401 خورشیدی از لحاظ اقتصادی برای افغانستان یک سال سختی بود.

به گفتۀ او وضع تعذیرات جهانی بر اقتصاد افغانستان تاثیرات ناگواری بجا گذاشته است.

“در بخش اقتصادی ما پیشرفت‌های خوبی داریم. ما اکنون ارتباط خوب اقتصادی با کشورهای همسایه داریم. همچنان برای اولین بار قرارداد خط آهن با چین بسته شده است. ما راه‌های بدیل را برای مقابله با وابستگی‌های اقتصادی یافته‌ایم.”

اینکه کمک‌های جامعه جهانی در یک سال گذشته چرا بر وضعیت اقتصادی افغانستان تاثیرات به سزایی نداشته، عبدالرحمن حبیب در این رابطه می‌گوید:”کمک‌های بشری تنها برای رفع مشکلات مردم در کوتاه مدت  صورت می‌گیرد، این کمک‌ها تاثیرات درازمدت بر اقتصاد مردم ندارد. از این رو برای حل دایمی مشکلات اقتصادی در افغانستان، نیاز به گام‌های اساسی است و باید برای مردم زمینۀ کار فراهم گردد.”

با این هم برخی از آگاهان اقتصادی سال 1401 خورشیدی را در مقایسه به سال 1400 خورشیدی از لحاظ وضعیت اقتصادی مثبت ارزیابی می‌کنند.

به گفتۀ آنان در این سال ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه بهتر شد و روی یک سلسله پروژه‌های مهمی کار صورت گرفت.

عباد ناصری، آگاه اقتصادی می‌گوید که جامعه جهانی هم بهتر است از این پس به‌جای ماهی دادن به افغان‌ها ماهی گرفتن را یاد بدهند.

“من فکر می‌کنم که باید میکانیزم کمک‌های بشری تغییر کند تا از یک سو برای مردم زمینه‌های کاری فراهم گردد و از سوی دیگر اقتصاد داخلی افغانستان هم به حرکت درآید.”

از نظر او باید برای مردم فارم‌های مرغداری، مالداری، و برخی فارم‌های زراعتی ساخته شود، تا فرصت‌های کاری ایجاد شده و بخش زراعت نیز تقویت گردد.

هرچند در دو دهه اخیر جامعه جهانی میلیاردها دالر را در افغانستان به مصرف رساندند، اما از نظر آگاهان کارهای بنیادی در کشور صورت نگرفت و افغانستان همچنان با مشکلات اقتصادی دست و گریبان باقی ماند. دیده شود که در آینده امارت اسلامی و همچنان جامعه جهانی چه تدابیری اقتصادی را در افغانستان روی دست خواهند گرفت.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA