ads

آغاز توزیع کتاب برای شاگردان مکتب درکندز

درحالی‌که یک ماه از سال جدید تعلیمی می‌گذرد، اما مسئولان ریاست معارف کندز می‌گویند که توزیع کتاب‌های درسی جدید برای شاگردان آغاز شده است. به گفتۀ این مسئولان، قرار است بیش از یک میلیون کتاب برای بیش از 300 هزار متعلم در کندز توزیع گردد. شماری از شاگردان مکتب‌ها اما می‌گویند که آنان با مشکلات جدی کمبود کتاب روبرو استند و از مسئولان می‌خواهند که هرچه زودتر کتاب‌های جدید را به دسترس آنان قرار دهند. در همین حال شاگردان دختر تاصنف ششم، هرچند از توزیع کتاب خرسند می‌باشند، اما می‌گویند که آنان نگران آینده شان می‌باشند. آنان از امارت اسلامی می‌خواهند که مکاتب را بالاتر از صنف ششم نیز به‌روی دختران بگشایند.

عتیق‌الله رحیمی
23 حمل 1402
آغاز توزیع کتاب برای شاگردان مکتب درکندز

کمبود کتاب درسی یکی از مشکلات جدی شاگردان مکتب‌ها در سال‌های گذشته بود، اما مسئولان معارف در کندز می‌گویند که امسال با توزیع کتاب‌های جدید، این مشکل در این ولایت حل خواهد شد.

مولوی اسماعیل ابواحد، رییس معارف کندز می‌گوید که نزدیک به 500 مکتب درکندز فعال است که بیشتر از 350 هزار شاگر در این مکتب‌ها درس می‌خوانند.

«برای کندز یک میلیون و 300 هزار جلد کتاب رسیده است و توزیع آنرا امروز شروع کردیم. این کتاب‌ها برای صنف اول تا دوازدهم است. این کتاب‌ها به حمایت مالی بانک جهانی و سازمان یونسف چاپ شده است.»

در همین حال شماری از شاگردان مکتب‌ها می‌گویند که آنان تاکنون باکمبود جدی کتاب روبه‌رو بوده‌اند و کتاب‌ها باید پیش از شروع سال تعلیمی برای آنان توریع می‌شد.

مصطفی، شاگرد صنف نهم یکی از مکتب‌های کندز می‌گوید، چون کتاب ندارد، هنگام درس نمی‌داند که استاد از کدام صفحه درس را تشریح می‌کند.

«درس‌ها را نوت می‌گریم و نمی‌دانیم که درس درکجا و کدام صفحه کتاب است. از همین خاطر کمتر یاد می‌گرفتیم. حالا که کتاب آمده می‌خواهم زوتر برای ما توزیع شود.”

او می‌افزاید که شاگردان مکتب‌ها با نداشتن میز و چوکی نیز روبرو استند.

اما در مکتب‌های دخترانه، دختران پایینتر از صنف ششم می‌گویند که ازتوریع کتاب خوشحال شده‌اند، اما آنان در مورد آیندۀ شان نگرانی دارند و از امارت اسلامی می‌خواهند که مکتب‌ها را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم نیز بازگشایی کنند.

ثنا، شاگرد صنف پنجم می‌گوید:«حال که کتابچه و قلم و کتاب داریم و درس خواند می‌توانیم، بسیار خوش استیم. از حکومت خواهش می‌کنیم که بگذارد دختران بالاتر از صنف ششم هم درس بخوانند تا آیندۀ ما روشن باشد.»

حسنا، یکی دیگر از این شاگردان می‌گوید:«حال که کتاب داریم، می‌توانیم درس‌های مان را بخوبی پیش ببریم، اما از مسئولان می‌خواهیم که اجازه دهند دختران بالاتر از صنف ششم نیز درس بخوانند.»

این درحالیست که آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و همچنان در پوهنتون‌ها تا امرثانی از سوی امارت اسلامی ممنوع شده است.

گفتنی است که در مناطق دوردست کندز بسیاری از شاگردان در فضای باز درس می‌خوانند و ازلحاظ مواد درسی هم با مشکلات جدی روبرو می‌باشند، اما مسئولان معارف کندز می‌گویند که مکتب‌های مناطق دور دست  نیز  در توجه آنان قرار دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA