ads

محرومیت 600 خانواده درفاریاب از آب آشامیدنی صحی

شماری از باشندگان ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب ازعدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی و مشکلات صحی و راه‌های مواصلاتی شکایت دارند.

آزاد بیگ رسولی
18 حمل 1402
محرومیت 600 خانواده درفاریاب از آب آشامیدنی صحی

باشندگان شماری از روستاهای ولسوالی خواجه سبزپوش ولایت فاریاب می‌گویند که از سال‌های سال در زمینه‌های خدمات صحی، آب آشامیدنی و راه‌های مواصلاتی بامشکلات فراوان روبرو استند.

این شهروندان می افزایند که آنان حدود 2 ساعت راه را با مرکب طی می‌کنند تا به آب رودخانه برسند، آن هم به آب گل آلود و غیرصحی.

آنان از حکومت و مؤسسات کمک کننده می‌خواهند که هرچه زودتر به نیازهای اولیه این روستاها توجه جدی نمایند.

قربان علی، یکی از باشند‌گان قریه شورقل که برای انتقال آب در کنار رودخانه این ولسوالی آمده می‌گوید:” یک و نیم ساعت می‌آییم و یک نیم ساعت پس می‌رویم به قریه. 600 خانواده بالا و پاین می‌آیند و از این آب می‌برند و استفاده می‌کنند. این آب هم خیلی گِل آلود و مکروبی است. مجبوریم از این آب استفاده کنیم.”

او می‌افزاید که باشندگان این قریه‌ها درکنار مشکل آب آشامیدنی، با مشکلات نبود مراکز صحی، برق و راه‌های مواصلاتی نیز روبرو استند.

 درعین حال عبدالجلیل، یکی دیگر از روستا نشینان چنین می‌گوید:”زنان، مردان، کودکان همه می‌آییم و از این چاه کنار دریا آب می‌بریم. در زمستان دست‌ها و پاهای ما را یخ می‌زند. یک و نیم ساعت راه می‌آییم و آب چاه هم صحی نیست. مردم با مریضی‌ها گرفتار می‌شوند.”

ازسویی هم شیراحمد که به دلیل مشکلات مذکور مجبور به ترک خانه و منطقه خود گردیده و به قریه نزیک به آب کوچ کرده، چنین می‌گوید:”به جز همین جا، جای دیگر آب نیست، چی استفاده کنند؟ ازکدام آب استفاده کنند؟ آب صحی نیست. چاه عمیق نیست، نل کشی نیست، مجبور استند که از همی آب استفاده کنند. این آب بکلی مکروبی است و هر روز اطفال را شکم درد و اسهال می‌سازد.”

در همین حال مولوی تورجان احمدی، رییس انکشاف دهات ولایت فاریاب با تایید مشکلات مردم در این زمینه‌ها، به خصوص مشکل آب آشامیدنی در این قریه‌ها، به کلید می‌گوید که طی۲۰ سال گذشته هیچ توجه انکشافی، از سوی حکومت‌ گذشته و نهادهای همکار به این قریه‌ها صورت نگرفته است.

آقای احمدی افزود که پس از حاکمیت امارت اسلامی ده‌ها پروژه آبرسانی در نقاط مختلف فاریاب که در اولویت قرار داشت، تکمیل شده و مشکلات مردم تاحدی رفع گردیده است.

“تقریبا در اکثر ولسوالی‌ها در بخش آب کار شده، بعضی شان در پلان است، بعضی کارش تکمیل شده و بعضی هم تحت کار است. به مردم وعده می‌دهیم که در بخش آب و سرک‌های فرعی چه با هماهنگی وزارت انکشاف دهات و چه مؤسسات همکار، توجه خواهد شد.”

او گفت که این اداره تلاش خواهد کرد تا به دیگر مناطقی که مردم با مشکلات آب آشامیدنی و راه مواصلاتی مواجه هستند، رسیدگی گردد.

ولسوالی خواجه سبزپوش یکی از نزدیکترین ولسوالی‌ها به شهرمیمنه؛ مرکز ولایت فاریاب است که باشندگان آن همواره از مشکلات خدمات صحی، آب آشامیدنی، راه و پل‌های مواصلاتی شکایت داشته و از مسئولان امارت اسلامی خواهان توجه جدی به مشکلات شان می باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA