ads

افغانستان از ماین و مواد منفجر ناشده پاک نیست

هرچند قرار بود که در سال 2023 میلادی، افغانستان در فهرست کشورهای عاری از ماین و مواد منفجرناشده قرار گیرد، اما گفته می‌شود که به‌دلیل کم‌بود بودجه، این پلان عملی نشد.

حمیدی وجمشید مجددی
18 حمل 1402
افغانستان از ماین و مواد منفجر ناشده پاک نیست

در حالی‌که اداره‌های ماین‌پاکی حدود سه‌ونیم هزار قریه را در افغانستان، از ماین و مواد منفجرناشده پاک‌کاری کرده‌اند، اما هنوز هم مردم در مناطق دوردست شکار این مواد می‌شوند که زنده‌گی‌ شان را از دست داده و یا هم معلول می‌شوند.

جمشید؛ کودک هشت ساله در ولایت زابل، می‌گوید که در جریان بازی با ده کودک دیگر، در نتیجه انفجار یک سرگلوله، دو پایش را از دست داد.

” ما ده پسر بودیم که فرزندان پنج برادر هستیم، یکیش هم این بچه بود که در کنارم است، در این انفجار دو کودک جان باختند، خواهر این بچه و یک پسر دیگر بود.”

در همین حال رحمن‌الله پنجاه ساله؛ باشنده ولسوالی خاک‌جبار کابل که از یک پاه معلول است، خواهان تسریع روند ماین‌پاکی در کشور است.

” از دولت می‌خواهیم که امنیت موسسه‌های ماین‌پاکی را تامین کند، از جهانیان نیز می‌خواهیم که با برنامه ماین‌پاکی، کمک مالی و بشری کنند، زیرا افغانستان آلوده با مواد منفجر ناشده است.”

همزمان با این، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در 27 ماه مارچ سال جاری، اعلام کرد که در جریان سال 2022 میلادی، بر اثر انفجار مواد منفجرناشده در افغانستان، بیش از 700 تن کشته شدند.

اما مسئولان وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، می‌گویند که آمار تلفات قربانیان انفجار ماین‌ها و مواد منفجر ناشده در افغانستان، بیشتر از این است.

نورالدین رستم‌خیل؛ رییس ماین‌پاکی این وزارت، می‌گوید که ماهانه، صد تا 120 تن بر اثر انفجار ماین‌ها و مواد منفجرناشده در کشور، کشته و یا زخمی می‌شوند.

” ممکن یونیسف آمار را کم نشان داده باشد، اما تنها در ماه مارچ، ما 20 تا 25 مورد انفجار مواد منفجره ناشده داریم که هنوز هم کار روی گزارش‌ها و تلفات دقیق آنها جریان دارد. بیشتر قربانیان کودکان و زنان استند.”

 

رستم‌خیل، می‌افزاید که مناطق زیادی در افغانستان، از وجود ماین‌ها پاک شده است، اما هنوز هم در برخی مناطق، تهدید ماین و مواد منفجر ناشده وجود دارد.

” برنامه ماین‌پاکی در 30 سال گذشته، 3 هزار و 444 قریه را در سراسر افغانستان از وجود ماین‌ پاک کرده است که سه هزار و 500 کیلومتر مربع مساحت دارد و اکنون هم یک هزار و 200 کیلومتر زمین آلوده با ماین و زمین‌های مشکوک سروی شده است که در دیتابیس ملی ثبت و به پاک‌کاری نیاز دارد.”

هرچند در سال‌های گذشته، نا امنی یکی از موانع عمده در برابر کارهای انکشافی و ماین‌پاکی به‌حساب می‌آمد، اما اکنون که این مشکل حل شده است، موسسه‌های ماین‌پاکی با کم‌بود بودجه مواجه اند.

فضل‌الرحیم؛ مسئول پلان موسسه اومر می‌گوید:

” در گذشته نهادهای که در بخش ماین پاکی کمک می‌کردند، اکنون نیستند و متاسفانه، در گذشته مشکلات امنیتی وجود داشت، اما اکنون امکانات مالی کم است و دونرها با برنامه ماین‌پاکی کمک نمی‌کنند.”

گفتنی‌ست که در حال حاضر، شش موسسه ملی و سه موسسه بین‌المللی، در بخش ماین‌پاکی در افغانستان کار می‌کنند.

امارت اسلامی، از جامعه جهانی می‌خواهد که کمک‌ها در این‌گونه بخش‌ها را سیاسی نسازند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA