ads

خوش بینی‌ها درمورد آموزش دختران

شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه آموختن علم بر مرد و زن مسلمان فرض است، می‌گوید که با فراهم شدن شرایط مناسب، دروازه‌های آموزش به‌روی تمام دختران افغان گشوده خواهد شد. ازسویی دیگر شماری از دختران بازمانده از آموزش می‌گویند که شرایط مورد نظر باید هرچه زودتر فراهم شود تا آنان بیشتر ازین از آموزش محروم نشوند.

هاجر جعفری
9 حمل 1402
خوش بینی‌ها درمورد آموزش دختران

شیرمحمدعباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه در بازدید از سرقنسولگری امارات متحده عربی در دوبی، گفته است که آموختن علم برمرد و زن فرض است.

“کوشش می‎کنیم که مشکل را حل کرده، شرایط مناسب را فراهم سازیم. امارت اسلامی اعلان نکرده که قطعا آموزش دختران را نمی‎خواهد. بلکه این امر موقتی است. حتی بسیاری از عالمان دین به این نظر اند که دروازه‌های آموزش باید به‌روی دختران باز شود.”

بااین حال شماری از دختران بازمانده از آموزش می‎گویندکه حکومت باید هر چه زودتر، شرایط مناسب را فراهم کرده و بیشتر از این آنان را در انتظار نگذارد.

فاطمه باقری، یکتن از دختران باز مانده از آموزش می‎گوید که انتظار زیاد او را تحت فشار روحی قرار داده است.

“ما از شرایط فعلی خسته شدیم، حکومت باید هرچه زودتر به وعده‌های خود عمل کرده و دروازه‌های مکتب‎ها را به‌روی ما باز کند.”

همچنان سمیه کریمی، یکتن از محصلین پوهنتون نیز از حکومت می‎خواهد که شرایط مورد نظر خود را باید زودتر فراهم کند تا بیشتر از این در آموزش دختران سکتگی ایجاد نشود.

“مقامات همیشه می‎گویند که دختران برای آغاز درس، منتظر فراهم شدن شرایط مناسب باشند. حکومت باید برای ما مشخص کند که این شرایط چه زمانی فراهم می‎شود، چون اگر این حالت بیشتر ازین دوام کند، وقت آموزش ما هدر می‌رود.”

گفتنی است که محدودیت‎های وضع شده بر زنان و دختران درکشور مایۀ نگرانی‌های زیادی در داخل و خارج شده است. اما مقامات امارت اسلامی در واکنش به این نگرانی‌ها همواره تاکید کرده‌اند که این محدودیت‌ها دایمی نیست و آنان در تلاش ایجاد شرایط مناسب استند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA