ads

تجلیل از روز جهانی تیاتر در هرات

از روز جهانی تیاتر در هرات روز سه‌شنبه (8 حمل) طی مراسمی تجلیل به عمل آمد. هنرمندانی که در این مراسم حضور داشتند، از نبود سالن اجرای نمایشات تیاتر و مشکلات اقتصادی شکایت داشتند. در همین حال مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که امارت اسلامی از هنرمندان به گونۀ همه جانبه حمایت می‌کند.

نصرالله احمدی
8 حمل 1402
تجلیل از روز جهانی تیاتر در هرات

از روز جهانی تیاتر در ولایت هرات یک روز با تاخیر بزرگداشت به عمل آمد. در مراسم بزرگداشت از این مناسبت هنرمندان و شماری از مسئولان حکومتی حضور یافتند.

در این مراسم هنرمندان سابقه‌دار ولایت هرات از نبود یک سالن نمایش و مشکلات اقتصادی گلایه‌مند بودند.

مرضیه حسینی، یگانه هنرمند خانمی که تاکنون در هرات باقی مانده، در صحبت با کلید می‌گوید واقعا تاسفبار است که هیچ خانمی در مراسم تجلیل از روز تیاتر حضور ندارد.

“ما روز نداریم. یعنی روزی را برای ما نگذاشته‌اند. در دیگر سال‌ها با دیگر خانم‌ها نمایشاتی در این سالن اجرا می‌کردیم، ولی یک سال است که به کلی بیکارم.”

وی افزود که 18 سال از عمر خود را با تحقیرهای زیادی صرف هنر کرده، ولی تمام زحماتش به یکبارگی برباد رفته است.

غلام سخی غلامی، یکی دیگر از هنرمندان هرات از مسئولان حکومت می‌خواهد تا چراغ هنر را در این ولایت روشن نگهدارند.

“نبود سالن و مشکلات اقتصادی سد راه ما است. به دلیل عشق به وطن و خدمت به مردم، به کشور دیگری نرفتیم. همین هنرمند است که از طریق هنر خود کشور را می‌سازد.”

در همین حال مسئولان مدیریت تیاتر هرات می‌گویند که هنرمندان این ولایت نگران آینده ناروشن خود بوده و در ناامیدی به سر می‌برند.

فریدون فکوری، مدیر عموی تیاتر ریاست اطلاعات و فرهنگ از کمبود تشکیلات این مدیریت نیز ناراض به نظر می‌رسد.

“همه ساله در مناسبت‌هایی که به ارتباط هنر برگزار می‌شود، مسئولان وعده همکاری باهنرمندان را می‌دهند، ولی این وعده‌ها جنبه عملی به خود نگرفته است.”

با این همه مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که امارت اسلامی از هنرمندان کاملا حمایت می‌کند.

نعیم الحق حقانی، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات در صحبت با کلید می‌گوید که کوشش‌ها جریان دارد تا سالن تیاتر با همکاری شاروالی هرات احداث شود.

“تلاش می‌شود تا با همکاری مقامات محلی و رایزنی‌ها با مسئولان مرکز، برنامه‌های خوبی برای هنرمندان خود در کشورهای (ایران، پاکستان، ترکمنستان و ترکیه) داشته باشیم.”

از روز جهانی تیاتر در حالی در ولایت هرات تجلیل شد که بسیاری از هنرمندان طی سال‌های اخیر کشور را ترک کرده‌اند و تنها حدود 30 تا 50 هنر مند در این ولایت باقی مانده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA