ads

دسترسی به اطلاعات و حل مشکلات اقتصادی، خواست خبرنگاران درغرب کشور

شماری از خبرنگاران در غرب افغانستان، به مناسبت روز ملی خبرنگار از مشکلات اقتصادی و عدم دسترسی به اطلاعات در این حوزه ابراز نگرانی می‌کنند.  آنان می‌گویند که خیلی از خبرنگاران به دلیل مشکلات اقتصادی رسانه‌ها، وظایف شان را از دست داده‌اند.  در همین حال مسئولان دفتر نی (حمایت کننده رسانه‌های آزاد) از حکومت می‌خواهند که برای رفع مشکلات اقتصادی و دسترسی به اطلاعات، با خبرنگاران و رسانه‌ها همکاری کنند.

نصرالله احمدی
27 حوت 1401
دسترسی به اطلاعات و حل مشکلات اقتصادی، خواست خبرنگاران درغرب کشور

بیست و هفتم حوت در افغانستان با نام روز ملی خبرنگار مسمی شده است. درچنین روزی شماری از خبرنگاران در غرب کشور از مشکلات مالی و عدم دسترسی به اطلاعات شاکی استند.

آنان تاکید دارند که اگر به این مشکلات رسیدگی نشود، فعالیت‌های رسانه‌یی روبه نابودی خواهد رفت.

حبیب‌الله فوزی، یکی از خبرنگاران بادغیس در صحبت با کلید مشکل اقتصادی را از عمده‌ترین مشکلات خبرنگاران می‌خواند.

او می‌گوید:”در بادغیس خبرنگاران با مشکلات اقتصادی مواجه‌اند. معاش ماهواری که از رسانه‌ها دریافت می‌کنند، به دلیل افزایش بهای مواد اولیه، نیازهای اولیه خبرنگاران را برطرف کرده نمی‌تواند.”

وی همچنان عدم دسترسی به اطلاعات دیگر مشکل اساسی خبرنگاران عنوان کرد. به‌گفتۀ او اطلاعات آنگونه که لازم باشد، در دسترس خبرنگاران قرار نمی‌گیرد.

احمد فهیم فرجام، یکی از خبرنگاران هرات می‌گوید که کار خبرنگاری در گذشته نیز مملو از مشکلات بود، اما پس از تغییر نظام مشکلات خبرنگاران چند برابر شده است.

“پس از روبرو شدن رسانه‌ها با مشکلات اقتصادی، بسیاری از خبرنگاران بیکار و خانه نشیشن شدند، شماری هم به کارهای شاقه رو آورده‌اند.”

همچنان بصیر سیلاب، یکی از خبرنگاران فراه در صحبت با کلید عدم دسترسی به اطلاعات را از اساسی‌ترین مشکل خبرنگاران در این ولایت شمرده و می‌گوید:”در بخش اطلاع رسانی، دولت کنونی به آن پختگی نرسیده که بتواند اطلاعات دقیق و درستی را در دسترس خبرنگاران قرار دهد.”

این خبرنگاران از نهادهای حامی رسانه‌ها می‌خواهند که برای رفع مشکلات اقتصادی رسانه‌ها و خبرنگاران، اقدامات جدی و عملی را رویدست بگیرند.

از سویی هم مسئولان نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد(نی) در صحبت با کلید می‌گویند که این نهاد از روزملی خبرنگار درحالی تجلیل می‌کند که میزان خشونت علیه خبرنگاران در کشور افزایش یافت است.

محسن کریمی، مسئول این نهاد در حوزه غرب کشور می‌گوید:”باید در ادارات دولتی یک بخش مشخص مطبوعاتی وجود داشته باشد تا خبرنگاران بتوانند به راحتی به اطلاعات دست یابند. متاسفانه مشکل دسترسی به اطلاعات تاکنون وجود دارد.”

وی افزود که حق دسترسی به اطلاعات در ولایت هرات نسبت به ولایات دیگر بهتر شده، اماکافی نیست.

خبرنگاران درحالی مشکلات اقتصادی و عدم دسترسی به اطلاعات را از اساسی‌ترین مشکلات شان عنوان می‌کنند که مشکلات امنیتی نیز فعالیت‌های خبرنگاری را دشوار کرده است. چنانچه براساس بیانیه نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد، در اثر رویداد اخیر که در بلخ به‌وقوع پیوست، دو خبرنگار کشته و 16 تن دیگر زخمی شدند.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA