ads

اقارب مهاجران غرق شده سواحل ایتالیا: کشتی هدف قرار گرفته

اجساد برخی از مهاجران افغان که در سواحل ایتالیا غرق شده بودند، در روزهای پسین به بازماندگان شان در کندز رسیده و به‌خاک سپرده شدند. دوتن از این مهاجران باهم برادر و خواهر و از ولایت کندز می‌باشند. بستگان آنان پس از دریافت اجساد این دو مهاجر نامراد، می‌گویند که براساس آخرین تماس‌های آنان، کشتی این مهاجران به سخره برخورد نکرده، بلکه هدف قرار گرفته است.

عتیق‌الله رحیمی
27 حوت 1401
اقارب مهاجران غرق شده سواحل ایتالیا: کشتی هدف قرار گرفته

غرق شدن کشی مهاجران در سواحل ایتالیا به تاریخ 26 فبروری جان ده‌ها نفر را گرفت که براساس گزارش‌های تایید شده، 32 تن آنان از شهروندان افغانستان بودند.

فرهاد 16 ساله و مینای 25 ساله که پدر و مادرشان در ترکیه بسر می‌برند، اجساد شان روز پنجشبنه(25 حوت) از سوی دیگر وابستگان به خاک سپرده شدند.

یکی از بستگان آنان می‌گوید شش ماه شده بود که مینا با پسری که دارای تابعیت آلمان است، در ترکیه ازدواج کرده بود، اما شوهرش نتوانسته بود وی را از طریق قانونی به آلمان انتقال دهد.

مینا به قصد پیوستن به شریک زندگی خود همراه با برادرش فرهاد راه قاچاقی را در پیش می‌گیرد؛ سفری که به قیمت جان او و برادرش تمام می‌شود.

اکنون وابستگان آنان مدعی‌اند که کشتی حامل مهاجران منفجر و یا مورد هدف قرار گرفته است و برخورد آن با سخره ادعای نادرست است.

زین العابدین کاکای فرهاد و مینا می‌گوید:«وقتی با ما درتماس شدند، به ساحل رسیده بودند. عکس و اسناد موجود است. برای ما گفتند که کشتی در ساحل توقف داده شده و مسافران آماده پیاده شدن استند. به وضعیت اگر دیده شود نیز، به نظر نمی‌رسد که غرق شده باشد، بلکه کشتی منفجر شده است. زیرا کشتی کاملا قطعه- قطعه شده است.»

گل محمد مامای این دو جوان خواهان تحقیق همه جانبه در مورد نحوه غرق شدن این کشتی می‌باشد. او می‌گویدکه برخورد کشتی با سخره دلیلی نیست که قناعت خانواده‌های قربانیان را حاصل کند.

«چگونگی حادثه باید روشن شود؛ اینکه کشتی با سنگ برخورد کرده، از طریق هوا مورد هدف قرارگرفته، انفجار داده شده ویا مسیرش تغییر داده شده و سپس این واقعه رخ داده است؟ ماخواهان دادخواهی استیم. تاجایی که خبر داریم این واقعه درآخر شب رخ داده است.»

با این حال برخی از آگاهان به این نظراند که در وضعیت کنونی هیچ کشوری افغانستان را به رسمیت نمی‌شناسد و ابزار دادخواهی بسیار محدود است.

آصفه ستانکزی یکی از آگاهان می‌گوید:«قاچاقبران انسان انواع تجاوزها را ممکن است انجام دهند؛ دزدی، فروش و حتا قتل مهاجران از سوی آنان صورت می‌گیرد. از طرف دیگر پولیس سرحدی ایتالیا و دیگر کشورهای اورپایی گاهی برای مانع شدن از ورود مهاجران غیر قانوی دست به اقدامات ظالمانه می‌زنند. اما به صورت قطعی نمی‌توان گفت که چه اتفاق افتاده است.»

گفتنی است که حدود یک ماه پیش کشتی حامل مهاجران در سواحل ایتالیا غرق شدکه نزدیک به 200 سرنشین از کشورهای متخلف داشت.

سفارت افغانستان در ایتالیا با نشر خبرنامه‌ای گفته است که به تعداد 32 تن از جان باختگان، شهروندان افغانستان بوده و تنها پنج شهروند افغانستان نجات داد شده‌اند. اما وزارت خارجه با نشر یک اعلامیه شمار قربانیان مهاجران افغان را حدود 80 تن اعلام کرده است. 

به گفتۀ بستگان مینا و فرهاد، مینا لیسانس انجینری بود و توانایی صحب به چهار زبان را داشت و فرهاد نیز شاگرد مکتب بود که آنان یکجا باخانواده به ایران و از آنجا به ترکیه مهاجر شدند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA