ads

کشت و زراعت سنتی و حاصلات اندک آن درارزگان

شمار زیادی از دهقانان در ولایت ارزگان، به‌گونه سنتی به کشت وزراعت می‌پردازند، به همین دلیل آنان حاصلات کمتری بدست می‌آورند. از سویی هم کارشناسان بخش زراعت، می‌گویند که اگر کشت و زراعت به گونه معیاری و عصری آن صورت گیرد حاصلات آن 50 درصد بیشتر از زراعت ستنی خواهد بود.

جمشید مجددی
24 حوت 1401
کشت و زراعت سنتی و حاصلات اندک آن درارزگان

چرم‌گر، یکی از مناطق مشهور شهر ترینکوت است که همه ساله، هزاران جریب زمین زراعتی در این منطقه، تحت کشت قرار می‌گیرد.

شواهد نشان می‌دهد که 80 درصد باشند‌گان ولایت ارزگان زراعت‌پیشه استند، اما کشت و زراعت در این ولایت، به‌گونه سنتی و غیر معیاری صورت می‌گیرد.

بسیاری از دهقانان در ولایت ارزگان می‌گویند، با کشت معیاری بلد نیستند و نمی‌دانند که چگونه و با استفاده از چه وسایلی، به گونه معیاری کشت کنند.

اشرف‌الدین، باشنده منطقه تالانی شهر ترینکوت که 33 سال سن دارد می‌گوید که زراعت سنتی از پدر و پدرکلانش برایش به میراث مانده و هیچ پیشرفتی در آن به‌وجود نیامده است.

او می‌افزاید که کشت با شیوه سنتی، تکلیف زیاد اما حاصل کم‌تر دارد.

“مانمی‌دانیم که چگونه در زمین خود تخم‌پاشی کنیم، ما نمی‌دانیم که زمین درچه مدتی به کشت آماده می‌شود. ریاست زراعت باید برای ما آگاهی بدهد، تخم‌های اصلاح شده برای ما بدهد و مشکلات دیگر ما را حل کند تا ما حاصلات خوبتری بگیریم.”

کریم‌الله، دیگر دهقان در ولایت ارزگان که 27 سال سن دارد، از عدم توجه به دهقانان شکایت دارد.

او می‌گوید که نبود تخم‌های اصلاح شده و ماشین‌های پیشرفته، از مشکلات اساسی دهقانان در این ولایت است.

“در ارزگان زراعت بسیار عقب ‌مانده است. در حال حاضر ما تنها از بیل کار می‌گیریم. وسایل پیشرفته، دوا و ماشین آلات وجود ندارد. آگاهی عامه داده نشده و زمینی که باید 20 خروار حاصل بدهد، 8 خروار حاصل می‌دهد.”

از سویی هم احمدالله احمدی، استاد فاکولته زراعت در ولایت ارزگان می‌گوید که برای تغییر وضعیت، باید وسایل پیشرفته در اختیار دهقانان قرار گیرد.

“دهقانان ما هنوزبا میتود سابقه کار می‌کنند. از یک جریب زمین باید نسبت به گذشته 5 یا 6 برابر بیشتر حاصل جمع‌آوری شود، زیرا اکنون نفوس زیاد شده است. باید به دهقانان ما آگاهی داده شود که اگر به این شیوه پیش بروند، در صد سال دیگر هم به خود کفایی نمی‌رسیم.”

در همین حال قدرت‌الله حمیدی، مسئول مطبوعات ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ارزگان، می‌گوید که این ریاست تاکنون برای حدود پانزده هزار دهقان، در بخش‌های مختلف آگاهی داده است.

“ما در این بخش برای 15 هزار و 150 دهقان در مرکز و ولسوالی‌ها برنامه‌های آگاهی دهی راه‌اندازی کرده‌ایم و ماشین‌های زراعتی در اختیار شان قرار داده‌ایم. تخم‌های اصلاح شده نیز به دهقانان داده شده است؛ این کاری است که روی عصری‌سازی زراعت تمرکز دارد.”

کارشناسان می‌گویند که اگر در بخش زراعت، صنعت، معادن و اشتغالزایی سرمایه‌گذاری شود دامنه فقر برچیده خواهد شد و افغانستان به طرف خودکفایی خواهد رفت.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA