ads

واکسین و آگاهی راه‌های مبارزه علیه پولیو و شایعات

کمپاین واکسیناسیون فلج اطفال از روز دوشنبه( 22حوت) در سراسر کشور آغاز شد، اما این کمپاین همچنان در سایۀ باورها و شایعات نادرست ادامه دارد. کارمندان صحی و مسئولان برنامه واکسین فلج اطفال از مردم می‌خواهند که کودکان زیرسن پنج سال شان را واکسین کنند.

فایق یونسی
23 حوت 1401
واکسین و آگاهی راه‌های مبارزه علیه پولیو و شایعات

وزارت صحت عامه از مقامات محلی و عالمان دین می‌خواهد که در تطبیق کمپاین واکسین پولیو همکاری کنند.

داکتر شرافت زمان، سخنگوی این وزارت می‌گوید که این کمپاین چهار روز ادامه خواهد داشت، اما در ولایت‌های غور، بامیان و دایکندی به دلیل سردی هوا چند روز به تاخیر صورت خواهد گرفت.

“در این کمپاین 9.4 میلیون کودک واکسین می‌شوند و هدف دیگر ما دادن ویتامین A به کودکان زیر سن پنج سال در تمام ولایت‌ها است تا معافیت بدن آنها افزایش یابد. خوشبختانه امسال هیچ مورد مثبتی فلج اطفال را نداریم.”

 

سایۀ شایعات

برخی از شهروندان هنوز اعتقادی به واکسین فلج اطفال ندارند. آنان نه تنها این واکسین را مفید نمی‌دانند، بلکه از آسیب آن می‌ترسند.

احمدالله، باشنده خوست که پدر شش فرزند است، بدون ارائه دلیل روشنی در مورد مضرات واکسین‌ها، به فواید آن تردید دارد.

او می‌گوید:”من فرزندانم را واکسین نمی‌کنم، چون از فواید واکسین آگاهی ندارم. از آن نتیجه مثبتی هم ندیده‌ایم و نگرانیم که خدای ناکرده در آینده آسیبی نرساند.”

گل احمد، باشنده ارزگان می‌گوید که نمی‌دانند واکسین‌ها از کجا می‌آیند. بنابراین از دادن واکسین فلج اطفال به فرزندان خود، خودداری می‌کند.

“ما بچه‌های خود را واکسین نمی‌کنیم، چه کسی می‌داند که از کجا می‌آید؟ تا زمانی‌که مشخص نشده باشد و مطمئن نباشیم که از کجا می‌آید و به بچه‌ها آسیب نمی‌رساند، به کودکان واکسین نمی‌دهیم.”

محمد نبی یکی دیگر از باشندگان ارزگان داستان یکی از بستگان خود را تعریف کرده و می‌گوید:”یکی از اقوام ما به من گفت که من این سه چهار بچه را واکسین کردم، هر دو شوخ و خشن شدند، اما پسردیگرم را که واکسین نکردم، او خیلی آرام است.”

 

راه حل چیست؟

نیک ولی شاه مؤمن، مسئول برنامه محو فلج اطفال در افغانستان تایید می‌کند که چنین باورها و شایعاتی در مورد واکسین، در میان مردم وجود دارد، اما او می‌گویدکه برای از بین بردن این باورها باید سطح آگاهی مردم را بالا برد.

او می‌افزاید که در این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفته تا مردم از فواید واکسین‌ها آگاه شوند.

“برخی فکر می‌کنند که این واکسین‌ها برای سلامتی انسان مضر است، اما اکنون شمار آنها کاهش یافته است. ما از از طریق عالمان دین، معلمان و سران قومی به مردم آگاهی داده ایم. همچنان پیش از آغاز کمپاین، از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز آگاهی داده‌ایم.”

آقای مؤمن، در ادامه می‌گوید که برنامه مبارزه با فلج اطفال درسال 2023  شش کمپاین واکسین فلج اطفال را رویدست دارد.

به گفتۀ او تلاش می‌شود که با عملی شدن این کمپاین‌ها، هیچ کودکی از واکسین پولیو محروم نشوند.

“درمجموع شش کمپاین برای سال 2023 در نظر داریم که شامل دوکمپاین ملی و چهار کمپاین محلی می‌شود،. در 80 درصد از مناطق کشور، کمپاین‌های خانه به خانه انجام می‌شود، شاید هیچ کودکی از واکسین محروم نماند.”

 

توصیه‌ها

نور محمد، باشنده خوست که یک کودک فلج در خانه دارد، می‌گوید که زندگی این فرزندش برایش بسیار درآور است. او از مردم می‌خواهد که به فرزندان شان واکسین فلج اطفال را تطبیق کنند.

“من فرزندی در خانه دارم که فلج است و زندگی بسیار سختی دارد. من از مردم می‌خواهم که فرزندان شان را به موقع واکسین کنند.”

در عین حال داکتران به مردم توصیه می‌کنند که واکسین فلج اطفال را به موقع بر فرزندان خود تطبیق کنند تا آنان از این بیماری در امان بمانند.

داکتر کلیم‌الله ارشد رحیمی، باورها و شایعات نادرست درمورد واکسین فلج اطفال را پوچ دانسته و می‌گوید که مردم نباید به این شایعات باور کنند.

“شایعات درباره واکسین صحت ندارد. این واکسین به اطفال ضرری ندارد و سازمان صحی جهان آنرا تایید کرده است. این واکسین درتمام دنیا تطبیق می‌شود.”

این درحالی است که در سال‌های گذشته صدهاهزار کودک به دلیل جنگ‌ها و مشکلات دیگر از واکسین فلج اطفال محروم بودند، اما اکنون مسئولان وزارت صحت عامه و برنامه محو فلج اطفال اطمینان می‌دهند که واکسین در تمام مناطق کشور تطبیق خواهد شد و هیچ کودکی از واکسین محروم نخواهد ماند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA