ads

شکایت زنان معلول از نبود بازار فروش برای محصولات شان

شماری از زنان و دختران معلول و نابینا در ولایت فاریاب که مصروف کارهای خیاطی، گلیم‌بافی و چوکی‌سازی استند، از نبود بازارفروش برای تولیدات شان شکایت دارند. درعین حال یک مؤسسه که در بخش ظرفیت‌سازی و توان بخشی نابینایان و معلولین فعالیت دارد، زمینه کار و حرفه را برای 35 تن از زنان معلول در این ولایت فراهم کرده است.

آزادبیگ رسولی
22 حوت 1401
شکایت زنان معلول از نبود بازار فروش برای محصولات شان

درحالیکه مسئولان مؤسسه ظرفیت‌سازی و توان بخشی نابینایان و معلولین در فاریاب، می‌گویند که این مؤسسه برای 35 تن از زنان و دختران معلول و نابینا زمینه‌های اشتغال را فراهم کرده، اما زنان نابینا از نبود بازار فروش برای محصولات شان شکایت دارند.

خال بی بی همنوا، مسئول مؤسسه ظرفیت سازی و توانبخشی نابینایان و معلولان فاریاب می‌گوید که این مؤسسه تلاش می‌کند که زمینه‌های آموزش و اشتغال را برای افراد دارای معلولیت مهیا سازد.

“معلولین با از دست دادن کار و فعالیت و تحصیل شان با مشکلات بیشتر روبرو شده‌اند. ما تلاش می کنیم که مشکلات آنان بیشتر نشود و در کنار اینکه کار وحرفه می‌آموزند، تولید هم داشته باشند و آنرا به بازار عرضه کنند تا به اقتصاد شان کمک شود.”

درعین حال رابعه، استاد بخش خیاطی با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی افراد دارای معلولیت می‌گوید که حکومت هیچ کمک و همکاری با معلولان ندارد و آنان سخت با مشکلات روزگار دست و پنجه نرم می‌کنند.

“شاگردان همه معلول استند، خودم هم معلوم استم. اینجا در بخش خیاطی، چرمه‌دوزی و موره‌دوزی کار می‌کنیم. از هر لباس 200 یا 300 برای ما می‌ماند.”

از سوی دیگر منیره، یکی از شاگردانی که از پای معلول است چنین می‌گوید:”روزگارما بسیار به سختی می‌گذرد. پدرم هم معلول است و درخانه نشسته، مادرم گلیم می‌بافد. خودم چوکی می‌بافم و می‌فروشم، از فایده آن 300 تا 400 یا 500 برایم می‌ماند.”

همچنان زینب، یکی دیگر از معلولین که گلیم بافی می‌کند، درحالی‌که اشک در چشمانش حلقه می‌زند، چنین می‌گوید:”غیراز خدا کسی را نداریم. چندتا زن جمع می‌شویم و چهارتا گلیم می‌بافیم. آنرا فروخته و خرج روزگار مان می‌کنیم.”

این معلولان از امارت اسلامی و دفاتر کمک کننده می‌خواهند که با برنامه‌های آموزشی و حرفوی شان، آنان را مورد حمایت قرار داده و زمینۀ اشتغال را برای شان فراهم سازند.

با این حال مولوی ریحان الدین متوکل، رییس کار و اموراجتماعی ولایت فاریاب با تایید مشکلات اقتصادی افراد دارای معلولیت، می‌گوید که این اداره تلاش دارد با هماهنگی نهادهای ذیربط، زمینه‌های بیشتر اشتغال و آموزش حرفه را برای افراد دارای معلولیت فراهم ساخته و برای تولیدات آنان نیز بازاریابی کند.

” این مشکل را ما با مسئولان ادارات مربوطه درمیان می‌گذاریم و تلاش می‌کنیم که مشکلات افراد دارای معلولیت و بی بزاعت رفع شود. همچنان درقسمت ایجاد کورس‌های حرفوی نیز با دفاتر همکار صحبت می‌کنیم.”

گفتنی‌است که این معلولان از سوی مؤسسه ظرفیت سازی و توان بخشی نابینایان و معلولین فاریاب مصروف کارهای خیاطی، گلیم بافی و چوکی بافی شده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA