ads

سال جدید نزدیک است؛ از طرح تحصیل دختران چه خبر!

مسئولان برخی از پوهنتون‌های خصوصی هشدار می‌دهند که اگر وزارت تحصیلات عالی طرح بازگشایی پوهنتون‌ها را نهایی نسازد، شمار زیادی ازپوهنتون‌ها بسته خواهند شد. گفتنی است که بعد از مسدود شدن دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی دختران، وزارت تحصیلات عالی از آغاز کار روی طرح بازگشایی پوهنتون‌ها خبرداد، اما با گذشت نزدیک به 2 ماه این طرح نهایی نشده است.

کلید
23 دلو 1401
سال جدید نزدیک است؛ از طرح تحصیل دختران چه خبر!

با نزدیک شدن سال جدید تعلیمی، نگرانی‌ها مبنی بر ادامه محرومیت تحصیلی دختران بیشتر می‌شود.

مسئولان برخی از پوهنتون‌های خصوصی می‌گویند که با گذشت نزدیک به دو ماه، وزارت تحصیلات عالی قادر به نهایی کردن طرح بازگشایی پوهنتون‌ها به‌روی دختران نشده است.

آنان هشدار می‌دهند که اگر وزارت تحصیلات عالی تصمیم‌اش را در این خصوص تا قبل از آغاز سال جدید نهایی نسازد، ممکن است شمار زیادی از پوهنتون‌های شخصی از فعالیت بمانند.

محمد منیر باور، مدیرمحصلان پوهنتون ادراک درمورد می‌گوید:”متاسفانه تاکنون کدام طرح عملی برای بازگشایی پوهنتون‌ها به‌روی دختران نهایی نشده وتمام مسائل نظری است. براساس معلوماتی که من دارم، 64 پوهنتون خصوصی گفته‌اند که اگر تصمیم وزارت تحصیلات عالی دراین خصوص نهایی نشود، آنان فعالیت‌های شان را توقف می‌دهند.”

از سویی هم، مسئولان پوهنتون مشعل که زمینۀ تحصیل برای 500 دختر را فراهم کرده، از امارت اسلامی می‌خواهند که طرح بازگشایی پوهتنون‌ها به‌روی دختران را، بزودی نهایی سازد.

فتح‌الله بابکر خیل، بنیان‌گذار این پوهنتون درصحبت با رادیو کلید گفت:”هیچ طرحی روی دست نیست و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، پوهنتون‌های خصوصی یکی پس از دیگر با سقوط مواجه خواهند شد.”

درهمین حال نصیر احمد امین، استاد یکی از پوهنتون‌های خصوصی می‌گوید که نهایی کردن طرح بازگشایی پوهنتون‌ها به روی دختران کار مشکلی نیست.

“درحالی‌که زمان محدودی به آغاز سال جدید خورشیدی باقی مانده، اما  این طرح تاکنون نهایی نشده است. من فکر می‌کنم که رفتن دختران به پوهنتون‌ها سیاسی شده است.”

تلاش کردیم تا نظر وزارت تحصیلات عالی را درپیوند به این نگرانی‌ها داشته باشیم، ولی موفق نشدیم.

اما شیرمحمد عباس‌استانکزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه روز شنبه(22 دلو) درحاشیه یک نشست خبری، از بازگشایی زودهنگام دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی دختران، در مطابقت به شریعت اسلامی و عنعنات افغانی خبر داده است.

گفتنی‌است که چند روز قبل معین وزارت تحصیلات عالی درننگرهار نیز گفته بود که این وزارت در این رابطه روی طرح خاصی، کار را آغاز کرده و به‌زودی دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی دختران باز خواهند شد. اما از این طرح تاکنون هیچ خبری نیست.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA