ads

اخراج حدود ۳ صد هزار مهاجر از ایران به کشور

از آغاز سال جاری تاکنون نزدیک به سه صد هزار مهاجر افغان از ایران اخراج شده اند.

مرجان وفا
14 دلو 1401
اخراج حدود ۳ صد هزار مهاجر از ایران به کشور

 شماری از مهاجرین اخراج شده از ایران می‌گویند که بیکاری، فقر و خشکسالی سبب شده است که آنان در روز ها وشب‌های سرد به گونه غیر قانونی راه مهاجرت را در پیش بگیرند.

 آنان که به تازگی از ایران اخراج شده‌اند، می‌گویندکه نظامیان ایرانی مهاجران افغان را که غیر قانونی در ایران سکونت دارند، بازداشت و آنان را با توهین و تحقیر به افغانستان برمی‌گردانند.

امرالله، یکی از مهاجران اخراج شده می‌گوید که دوماه در ایران بوده و سپس به دلیل نداشتن اسناد قانونی اخراج گردیده است.

“دو ماه پیش مجبور شدم به ایران بروم، زیرا مشکل اقتصادی به قدری بود که حتی اگر یک بوری آرد می‌داشتیم هم به ایران نمی‌رفتم.”

او افزود که اگر مردم مشکلات اقتصادی نداشته باشند، چرا به کشور دیگر مهاجرت کنند؟

جمیل، یکی دیگر از اخراج شده‌ها که از‌ ولایت بادغیس است، می‌گوید که پولیس‌ ایران هنگام بازداشت و اخراج با مهاجران افغان رفتار نامناسب دارند.

“مشکلات ما این بود که چیزی نداشتیم ومجبور شدیم که به ایران برویم. تا دو ماه پول قاچاقی خود را پرداخت کردیم اما اخراج مان کردند.”

این مهاجران اخراج شده بیکاری، فقر و وضعیت بد اقتصادی را دلایل تصمیم شان به مهاجرت عنوان می‌کنند؛ آنهم به گونه‌ی قاچاقی تا بتوانند برای خانواده‌‌های شان کاری کنند.

از سویی هم مسئولان در ریاست مهاجرین و عودت‌کننده‌گان ولایت هرات می‌گویند که این ریاست با مهاجرین و اخراج شده‌گان نیازمند همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد.

عبدالغفور جلالی، رییس مهاجرین و عودت کننده‌گان ولایت هرات می‌گوید که این ریاست در نظر دارد تا با کمک و هماهنگی مؤسسات بین‌المللی، مهاجران اخراج شده را به مناطق اصلی شان برگرداند.

“در مدت یک سال در حدود چهل هزار مهاجر به صورت داوطلبانه وارد کشور شده‌اند و در حدود دو صد هزار تن دیگر که اسناد قانونی نداشتند، به صورت اجباری باز گردانیده شده‌اند.”

 کشور‌های ایران، پاکستان و ترکیه میزبان بیشترین مهاجرین غیر قانونی افغان استند، اما در این اواخر این کشورها مهاجران افغان را به صورت اجباری به افغانستان بر می‌گردانند. برعلاوه ایران کشور ترکیه نیز در آخرین اقدام خود بیشتر از یک هزار مهاجر افغان را به افغانستان برگردانیده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA