ads

گاز گرفتگی در هرات جان 5 تن را گرفته و 400 تن را روانه شفاخانه کرده است

مسئولان شفاخانه مرکزی هرات از ثبت حدود 400 مورد گازگرفتگی در جریان یک ماه گذشته در این ولایت خبر داده و می‌گویند که 50 درصد موارد را زنان تشکیل می‌دهند. در همین حال شماری از باشنده‌گان هرات می‌گویند که مردم به دلیل پرچوی‌های دوامدار برق مجبورند برای گرم کردن خانه‌های شان از بخاری‌های گازی کار بگیرند.

نصرالله احمدی
10 دلو 1401
گاز گرفتگی در هرات جان 5 تن را گرفته و 400 تن را روانه شفاخانه کرده است

مسئولان صحی در ولایت هرات می‌گویند که همه روزه بین 20 تا 30 مورد مسمومیت با گاز در شفاخانه مرکزی هرات به ثبت می‌رسد.

داکتر فرهاد افضلی، مسئول بخش عاجل شفاخانه مرکزی هرات در صحبت با کلید می‌گوید که درجریان ماه گذشته حدود 5 تن در نتیجه مسمومیت با گاز جان باخته‌اند.

“با سرد شدن هوا آمار گاز گرفتگی افزایش یافته است. در یک ماه گذشته 400 مورد گازگرفتگی به شفاخانه مرکزی جهت مداوا مراجعه کردند.”

آقای افضلی افزود که مردم در هنگام استفاده از گاز در گرم کردن ‌خانه‌های شان، مسائل ایمنی را مرعات نمی‌کنند.

“مردم باید توجه بیشتر در قسمت استفاده از گاز و ذغال سنگ داشته باشند. زمانی‌که از این مواد استفاده می‌کنند، اگر فکر می‌کنند که دچار مسمومیت شده‌اند، فوری در هوای آزاد قرار گیرند.”

در همین حال شماری از باشنده‌گان هرات می‌گویند که به دلیل افزایش پرچوی‌های‌ برق در فصل زمستان، مردم مجبور می‌شوند که برای گرم کردن خانه‌های خود از گاز استفاده کنند.

گل‌آقا احمدی، یکی از باشنده‌گان هرات در صحبت با کلید گفت که به دلیل فقر بیشتر مردم این ولایت توان خرید چوب و یا ذعال سنگ را ندارند.

“از یک طرف حمام‌ها مسدود شده و از طرف دیگر زمستان سرد باعث می‌شود که مردم برای گرم کردن خانه‌های شان از گاز استفاده کنند. طریقه درست استفاده کردن از گاز را هم بلد نیستند.”

از سویی هم عبدالله، یکی از کسانی‌که چند عضو خانواده‌‌اش در شفاخانه بستری است، در صحبت با کلید چنین می‌گوید:”به تعداد 3 مریض گاز گرفتگی داشتیم. دو تن شان خوب شده و یکی دیگر شان مدت یک ماه‌ می‌شود که بستری است. آنها به دلیل خاموش شدن بخاری گازی درجریان شب، دچار گازگرفتگی شدند.”

با این حال مسئولان صحی از خانواده‌ها می‌خواهند تا در هنگام خواب بخاری‌های گازی را خاموش کرده و ذغال سنگ را تا دیر هنگام زیر صندلی‌ها نگذارند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA