ads

رکود بازار خامک دوزی در هرات

شماری از لباس‌فروشان در ولایت هرات از رکود کار و بار خامک‌دوزی شکایت دارند. آنان می‌گویند که در گذشته کار خامک‌دوزی از رونق خوبی برخوردار بود، اما اکنون مردم به به دلیل وضعیت بد اقتصادی علاقه به خرید آن ندارند. درعین حال باشنده‌گان هرات می‌گویند که مشکلات اقتصادی شوق خریدن هرنوع لباس‌ بشمول خامک‌دوزی را از سر آنان دور کرده است.

مرجان وفا
8 دلو 1401
رکود بازار خامک دوزی در هرات

خامک دوزی از صنایع دستی دیرینۀ در افغانستان است که عمدتا زنان با استفاده از سوزن و تارهای ابریشمی طرح‌ها و نقش‌های زیبایی را روی پارچه‌های رنگارنگ میدوزند.

شماری از فروشنده‌گان تولیدات خامک‌دوزی در هرات از رکود بازار این کار خبر می‌دهند آنان می‌گویند که اگر دولت توجه جدی به حرفۀ خامک‌دوزی نکند، ممکن است این صنعت دیرینه بدست فراموشی سپرده شود.

نجیب‌الله احمدی، یکی از فروشنده‌گان تولیدات خامک در ولایت هرات می‌گوید که بیش از بیست سال است که لباس‌ها و لوازم خامک‌دوزی شده را به فروش می‌رساند، ولی تاکنون به این پیمانه شاهد رکود بازار خامک‌فروشی نبوده‌است.

“ما شاهد رکود هفتاد درصدی بازار خامک‌دوزی استیم. در حال حاضر کار نیست، کسی خریداری نمی‌کند و بازار مانند گذشته رونق ندارد.”

زاهد، یکی دیگر از دکانداران است که ادامه کار خامک‌دوزی را در معرض خطر می‌بیند. او می‌گوید از زمانی‌که به کار فروشندگی خامک‌دوزی آغاز کرده، تاکنون هرگز به اندازه دو سال اخیر شاهد چنن افت بازار نبوده.

“اگر به حرفه خامک‌دوزی توجه جدی صورت نگیرد، بازار این حرفه به دلیل نبود خریدار، به صورت کامل بسته خواهد شد.”

از سویی هم شماری از باشنده‌گان هرات می‌گویند که وضعیت ناگوار اقتصادی در سال‌های اخیر هرگونه شوق خریدن لباس از سر شان پریده است و در چنین وضعیتی آنان چگونه به فکر خریدن لباس‌ها و لوازم خامک دوزی شوند.

حبیبه که همیشه یکی از خریداران لباس‌های خامک‌دوزی بوده، به این نظر است که اکنون قیمت لباس‌های خامک‌دوزی بلند رفته و او نیز در شرایط مناسب اقتصادی قرار ندارد و مجبور است از خریدن آن صرف نظر کند.

“وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست. من آمدم لباس خریداری کنم، اما نرخ‌ها بسیار بلند است و مجبور از خریدن آن صرف نظر کنم، زیرا پول کافی ندارم. در شرایط کنونی مردم بیشتر به فکر سیر کردن شکم‌های شان استند.”

 خامک دوزی از جمله صنایع دستی زنان به حساب می‌رود که بسیاری از زنان با دوختن یخن، دستمال و قدیفه‌های خامکی از این شغل به عنوان یک منبع عایداتی در تامین احتیاجات زندگی شان کار می‌گیرند. در شرایط کنونی که زنان بیشتر خانه نشین شده اند و وضعیت اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها خوب نیست، رکود بازار چنین کارها فشار دیگری است بر روزگار مردم.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA