ads

هشدار سازمان ملل متحد نسبت به پیامدهای قطع کمک‌های بشری به افغانستان

آمنه محمد؛ معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، که حدود یک هفته پیش به کابل سفر کرد، وضعیت بشری در افغانستان را خطر ناک خوانده است.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
6 دلو 1401
هشدار سازمان ملل متحد نسبت به پیامدهای قطع کمک‌های بشری به افغانستان

او دریک نشست خبری در بروکسل، از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که با وجود محرومیت دختران و زنان افغان از تحصیل و کار، نباید کمک‌های بشری به مردم افغانستان قطع شود.

این مقام ارشد سازمان ملل متحد، گفته است که بدون کمک‌های خارجی، زنان و کودکان در افغانستان جان‌های شان را از دست خواهند داد.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، می‌گوید که امارت اسلامی متکی به کمک‌های خارجی نیست.

سخنگوی امارت اسلامی در تویترش نوشته است که حکومت کنونی افغانستان، مصمم به احیای دوباره منابع اقتصادی کشور است.

اما شماری از کارشناسان می‌گویندکه مردم، با وضعیت بد اقتصادی مواجه‌اند و با توقف‌کمک‌های بشری به افغانستان، بحران بشری بیشتر خواهد شد.

عبدالبصیر ترکی؛ مبصر سیاسی گفت:” شما بروید در ولایت‌ها که مردم چقدر با مشکلات اقتصادی روبر استند. همه داروندار خود را فروخته‌اند و تنها قادر استند که زنده‌گی روزمره خود را بگذرانند وبس.”

درهمین حال نصیر رشتیا؛ کارشناس اقتصادی، ادامه کمک‌های جهانی را درکوتاه‌مدت برای مردم افغانستان حیاتی می‌داند.

اما به گفته رشتیا، با تطبیق پروژه‌ها و دیگر برنامه‌های مؤثر اقتصادی، اقتصاد مردم و حکومت در درازمدت بهبود خواهد یافت.

او افزود:” حکومت کنونی افغانستان قادر نیست که مشکلات فقر و اقتصادی را حل کند زیرا اقتصاد افغانستان متکی به کمک‌های خارجی است.” 

آمنه محمد؛ معاون سرمنشی سازمان ملل متحد، در حالی از وضعیت بد اقتصادی افغان‌ها خبر می‎‌دهد که دفتر همآهنگ‌کننده کمک‌های بشری این سازمان گفته است، حدود 70 درصد جمعیت افغانستان، با ناامنی غذایی مواجه‌اند.

سازمان ملل متحد، می‌گوید که  این سازمان در سال 2023 میلادی، برای 28.3 میلیون افغان، 4.6 میلیارد دالر، کمک درخواست کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA