ads

شکایت دست‌فروشان از نبود کار و بلند بودن کرایه غرفه‌ها در هرات

شماری از دست‌فروشان و غرفه‌داران در هرات از نبود کار و بلند بودن کرایه غرفه‌های شان در فصل زمستان شکایت دارند.  آنان می‌گویند که به دلیل سردی هوا بازار کار شان افت کرده و کرایه غرفه‌ها نیز بردوش شان سنگینی می‌کند. مسئولان در شاروالی هرات اما می‌گویند که به دلیل سردی هوا و خرابی وضعیت بازار کار، 25 تا 30 فیصد از کرایه غرفه‌ها کاسته شده است.

نصرالله احمدی
4 دلو 1401
شکایت دست‌فروشان از نبود کار و بلند بودن کرایه غرفه‌ها در هرات

دو طرف جاده لیلامی‌های شهر هرات پر است از غرفه‌داران و دست‌فروشانی که از صبح تا شام برای بدست آوردن چند افغانی کار می‌کنند، اما شماری از آنان می‌گویند که روزانه از 50 تا 250 افغانی درآمد دارند.

از سوی دیگر شاروالی این ولایت به هدف منظم کرده چهره شهر تمام غرفه‌های دست‌فروشان را به یک شرکت خصوصی واگذار کرده است. اما غرفه داران شکایت دارند که این شرکت خصوصی کرایه‌ها را بلند برده است.

عبدالطیف، یکی از غرفه‌داران به کلید گفت:”کرایه‌های غرفه‌های ما بلند است. هرچه می‌فروشیم یا می‌خوریم و یاکرایه غرفه را می‌دهیم. روز بروز قرضدار شده می‌رویم.”

این دست‌فروشان از شاروالی می‌خواهند که با تفاهم با شرکت قراردادی، کرایه‌های غرفه‌ها را کاهش دهد.

علی احمد، یکی دیگر از غرفه‌داران می‌گوید که وی حتی نمی‌تواند کرایه روزانه غرفه‌اش را پیدا کند.

“سه هزار کرایه غرفه را قرض کردم و دادم. کار و بار نیست، کرایه خیلی بالا است. بعضی روزها حتی 50 افغانی هم کار نمی‌کنیم.”

این درحالی است که شرکت قراردادی ماهانه از غرفه‌های یک قسمت بازار 4 هزار و از قسمت دیگر 3 هزار افغانی کرایه دریافت می‌کند.

با این حال مسئولان شاروالی هرات می‌گویند که به دلیل همکاری با مردم، کرایه‌های غرفه‌ها را کاهش داده‌اند.

محمد جاوید مایار، آمر حکومت‌داری شهری شاروالی هرات در صحبت با کلید گفت که به دلیل شکایت غرفه‌داران کرایه آنان از 25 تا 30 درصد کاسته شده است.

“مردم شکایت دارند که کرایه بالا است، اما افراد دیگری حاضرند که دو چند کرایه فعلی غرفه‌ها را بگیرند. ما حق اولویت را به افرادی دادیم که قبلا در این بازار کار می‌کردند.”

این در حالیست که جاده لیلامی هرات یکی از بخش‌های مزدحم  شهر بوده و پس از بازسازی به بازار شبانه مبدل شده و شاروالی به هدف منظم شدن چهره شهر برای دست‌فروشان غرفه توزیع کرده و بالای آنان کرایه تعیین کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA