ads

بی رونق شدن هنر حکاکی در هرات

شماری از حکاکان در هرات از رکود بازار این هنر خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که اگر به این هنر توجه صورت نگیرد در آینده نزدیک از بین خواهد رفت. از سویی هم مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که این اداره  در تلاش حفظ  هنر حکاکی است.

مرجان وفا
4 دلو 1401
بی رونق شدن هنر حکاکی در هرات

شماری از حکاکان در هرات از بی‌رونق شدن بازار کار حکاکی در این‌ولایت خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که اگر‌ توجه جدی به این هنر از سوی مسئولان صورت نگیرد، در آینده نزدیک این هنر در هرات روبه نابودی خواهد رفت.

 خاطره امید، یک تن از حکاکان می‌‌گوید که هنر حکاکی در زیبا سازی و زینت خانه‌ها بکار می‌رود، اما در حال حاضر این کار در هرات به رکود مواجه است.

“در حکاکی انواع سبک‌ها را داریم که حدود ۱۳ سبک می‌شود.‌ مشهورترین سبک، قلم‌زنی است که زیاد طرفدار هم دارد. یکی دیگر از سبک‌هایی که مردم بیشتر می‌پسندند، سبک نورستانی است.”

با این حال مسئولان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که این ریاست در تلاش حمایت و حفاظت از این هنر دیرینه است.

زلمی صفا، آمر ابدات تاریخی ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که در گذشته تعداد حکاکان در هرات زیاد بود، اما در حال حاضر تنها ده نفر در این عرصه فعالیت دارند.

“ما تنها می‌توانیم که حمایت معنوی کنیم. در صورتی‌که امکانات داشته باشیم، می‌توانیم حمایت‌های مادی هم بکنیم. به خاطر حفاظت این هنر، هنرمندان باید بتوانند شاگرد تربیه کنند.”

از سویی هم شماری از کارشناسان هنر حکاکی را از میراث مربوط به دوره‌ تیموریان دانسته و می‌گویند که این هنر بسیار قدامت تاریخی دارد.

ادریس عزیز، یکی از کارشناسان می‌گوید:”باشروع مدنیت انسان‌ها، صنعت دستی به میان آمد و در زمان تیموریان این صنعت انکشاف کرد. این صنعت بیش از کشف خط، قدامت دارد که با مطالعه آثار جنگی بجا مانده از گذشته، می‌توان این صنعت دیرینه را شناخت.”

به گفتۀ کارشناسان هنر حکاکی در دوران تیموریان از رونق خوبی برحوردار بود و پس از آن نیز جایگاهش را حفظ کرده بود، اما در این اواخر  به دلیل وضعیت بد اقتصادی مردم این هنر رونق بازار خود را از دست داده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA