ads

بزرگداشت از جایگاه ادبی-فرهنگی خوشحال خان ختک در بلخ

از فعالیت‌های ادبی خوشحال‌خان ختک؛ شاعر و فیلسوف دو زبانه سده یازدهم هجری قمری در شهر مزارشریف در همایشی گرامی داشت به عمل آمد. مسئولان اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ هدف از گرامی داشت از این شاعر نامدار را معرفی ادیبان کلاسیک به نسل جدید عنوان می‌کنند.

عبداللطیف سهاک
4 دلو 1401
بزرگداشت از جایگاه ادبی-فرهنگی خوشحال خان ختک در بلخ

در همایش گرامی‌داشت از خوشحال خان ختک؛ شاعر نامدار زبان پشتو و دری که در بلخ برگزار شده بود، فرهنگیان و استادان پوهنتون روی فعالیت‌های ادبی وی صحبت کردند.

عطامحمد ساهو،  آمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ بلخ در این مراسم گفت که هدف از راه‌اندازی چنین محفلی، معرفی ادیبان کلاسیک به نسل جدید است.

“هدف نشست این است که ما ادیبان و شاعران کلاسیک خود را بشناسیم و آنها را به نسل آینده معرفی نماییم تا باشد که نسل آینده در مورد تاریخ و ادبیات خود باخبر شوند.”

ساهو، در مورد خوشحال خان ختک گفت که وی نه تنها شاعر بزرگ دو زبان دری و پشتو بود، بلکه یک فیلسوف و جامعه شناس مشهور زمان خود نیز بود.

به گفتۀ  او سبک شعری ختک تاکنون بر شاعران معاصر از تاثیرگذاری خاصی برخوردار است.

در همین حال اشتراک کننده‌گان این محفل خوشحال خان ختک را یک شخصیت ملی و یک مبارز قوی عصر خود خواندند.

محراب الدین، یکی از نویسنده گان بلخ می‌گوید:”خوشحال خان ختک کسی بود که از 400 سال به این طرف بالای جهان شعر و ادب حکومت می‌کند. گرامی داشت از این شاعر بزرگ دو زبان دری و پشتو می‌تواند نسل جدید را از کنجینه‌های ادبی و تاریخی باخبر سازد. ما خواستار یادبود از شاعران و نویسنده‌گان دیگر نیز استیم.”

درعین حال ظریف نورزی، یکی دیگر از فعالان فرهنگی در بلخ گفت:”ما می‌خواهیم که چنین برنامه‌ها بیشتر شود، تا باشد که ما از تاریخ و فرهنگ کشور خود بیشتر آگاه شویم.”

خوشحال خان ختک 40 هزار بیت در قالب‌های مثنوی، قصیده، مخمس و دستار نامه دارد که “20 هنر و “20 پند” از آثار مشهور این شاعر نامدار زبان پشتو و دری به شمار می‌رود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA