ads

آغاز دور اول کمپاین واکسین پولیو در سال 2023

کمپاین دور اول واکسین پولیو در سال 2023 روز دوشنبه(23 جنوری) در افغانستان آغاز شد و قرار است در 16 ولایت کشور برای چهار روز ادامه یابد. به‌گفتۀ مسؤلان وزارت صحت عامه، قرار است درین دورکمپاین واکسین پولیو به تعداد 5.3 میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین گردند.

هاجر جعفری
3 دلو 1401
آغاز دور اول کمپاین واکسین پولیو در سال 2023

اولین دورکمپاین واکسین پولیو در سال 2023 میلادی، در 16 ولایت و 178 ولسوالی افغانستان آغاز شده است.

به گفته مسؤلان در وزارت صحت عامه، قرار است درین دور 5.3 میلیون کودک زیر سن پنج سال واکسین پولیو دریافت کنند.

همزمان با آغاز کمپاین واکسین پولیو داکتر شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه از کاهش واقعات پولیو خبر داده و ‎می‎گوید که در سال گذشته فقط دو واقعه مثبت پولیو در افغاننستان ثبت شده که یک مورد آن در کنر و مورد دیگر آن در پکتیکا به مشاهده رسیده بود.

“درسال گذشته با تطبیق 9 دور موفقانه کمپاین واکسین پولیو در کشور، خوش‌بختانه آمار مبتلایان این مرض نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.”

در عین حال شماری از واکسیناتورن از مردم می‎خواهند که برای تطبیق بهتر واکسین پولیو، همکاری نموده و اطفال شان را واکسین کنند.

 محسن رحیمی، یکتن از واکسیناتوران در ولایت ارزگان می‎گوید که بعضی از فامیل‎ها از تطبیق واکسین پولیو به کودکان شان ممانعت ایجاد می‎کنند.

“مرض پولیو یک مرض ساری و کشنده است و بیشتر اطفال زیر پنج سال را در معرض خطر قرار می‌دهد. این مرض تداوی ندارد و تنها با دو قطره واکسین پولیو می‏توانیم از شیوع آن جلوگیری کینم.”

شماری از خانواده‎ها از کمپاین واکسین پولیو حمایت کرده و از کارکردهای واکسیناتوران ابراز سپاس گذاری دارند.

منصور، باشنده ولایت کنر می‏گوید:”ما به خاطر جلوگیری از فلج اطفال، واکسین پولیو را به اطفال خود تطبیق می‎کنیم و از واکسیناتوران که در این هوای سرد برای صحتمندی اطفال ما خانه به خانه واکسین تطبیق می‏کنند، تشکر می‌کنیم.”

درعین حال محمد، یکتن از باشنده‌گان هرات اطفالش را برای تطبیق واکسین پولیو به مسجد آورده و می‎گوید:”دو قطره واکسین پولیو باعث نجات اطفال از فلج شدن می‏شود. مسئولیت ملی و وظیفه  خانواد‎گی همۀ مردم است که اطفال شان را از این مرض کشنده مصؤن نگهدارند.”

به گفتۀ متخصصان طبی مرض پولیو یک مرض ساری و کشنده بوده و بیشتر در کشور‎های فقیر کودکان را مبتلا می‌سازد. افغانستان و پاکستان از جمله کشورهای محسوب می‌شوند که هنوز شاهد ثبت واقعات مثبت فلج اطفال می‌باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA