ads

رئیس امر‌ به معروف هرات: سفر تنهایی زنان از منکرات است

مسئولان امر به معروف و‌ نهی از منکر در هرات به تمام فروشنده‌گان تکت‌های سیاحتی دستور داده‌اند که پس از این به خانم‌های بی‌محرم تکت نفروشند. آنان هشدار داده‌اند که اگر کسی از دستور آنان سرپیچی کند، با برخورد قانونی روبرو خواهد شد. اما برخی از تکت فروشان در هرات می‌گویند که این دستور امارت اسلامی به اقتصاد آنان آسیب می‌زند.

مرجان وفا
28 جدی 1401
رئیس امر‌ به معروف هرات: سفر تنهایی زنان از منکرات است
عکس از شبکه‌های اجتماعی

براساس فرمان شفاهی امارت اسلامی، از روز دوشنبه(26 جدی) تکت فروشان در هرات از فروش تکت به خانم بی‌محرم منع شدند.

مولوی  عبدالرحمن، رییس امر به معروف و نهی از منکر هرات با تایید این دستور شفاهی، می‌گوید که سفر بدون محرم زنان از منکرات است و باید جلو منکرات گرفته شود.

“خانم‌هایی که محرم شرعی ندارند، نمی‌توانند به سفر بروند. قرار است که ما مکتوب رسمی به تمام شرکت‌ها روان کنیم تا همه با خبر شوند. هر زنی باید با محرم شرعی یا پسرش یا شوهرش سفر کند. سفر بدون محرم زنان از منکرات است، باید جلو منکرات گرفته شود.”

این درحالی است که شماری از تکت فروشان از این اقدام ریاست امر به معروف هرات شاکی بوده و می‌گویند که این دستور ضرر اقتصادی را برای آنان درپی خواهد داشت.

عبدالله، یکی از تکت‌فر‌وشان می‌گوید که 30 درصد از خریداران تکت‌ها را زنان تشکیل می‌دادند.

“از روز دوشنبه به شکل شفاهی برای ما گفته شده که دیگر نباید به زنان تکت بفروشیم. از دوشنبه تاحال خانم‌ها برای خریداری تکت آمده‌اند، اما متاسفانه ما نتوانستیم که تکت بفروشیم.”

جمشید، یکی دیگر از تکت فروشان می‌گوید که این تصمیم امارت اسلامی زیان اقتصادی برای شرکت‌های ترانسپورتی است:”فرمان آمده و ماهم باید از آن پیروی کنیم. برای ما گفته شده که اگر رعایت نکنید، با برخور قانونی روبرو می‌شوید. این کار به لحاظ اقتصادی به کار ما ضربه خواهد زد.”

با این همه شماری از زنان از این اقدام امارت اسلامی انتقاد داشته و می‌گویند که سفر بامحرم هزینه سفر را بلند می‌برد و به زیان آنان است.

سهیلا، یکی از زنانی که برای خریداری تکت سیاحتی به یکی از شرکت‌های ترانسپورتی مراجعه کرده، می‌گوید که محرم ندارد، اما مجبور است به خاطر مریضی مادرش به تنهایی سفر کند.

“من که محرم ندارم با مادر مریض خود چه کنم؟ من آنقدر پول کافی هم ندارم که با کاکا یا مامای خود بروم. وضعیت مادرم نگران کننده است و من مجبور استم که برای تداوی او حداقل تا کابل بروم.”

پیش از محدودیت سفر زنان، تحصیل و کار زنان از سوی وزارت تحصیلات عالی و اقتصاد به تعلیق در آمده بود که تاکنون واکنش‌های زیادی را درپی داشته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA