ads

رکود بازار بوت‌های وطنی در کندز

شماری از بوت سازان در کندز شکایت دارند که کاروبار شان با رکود مواجه می‌باشد. آنان می‌گویند که در یکسال گذشته به دلیل عدم توجه مردم به محصولات وطنی و دیگر مشکلات اقتصادی باعث شده است که کارخانه‌های تولید بوت به دوکان‌های کوچک بوت دوزی تبدیل شوند.

عتیق الله رحیمی
21 جدی 1401
رکود بازار بوت‌های وطنی در کندز

برخی از کارشناسان اقتصادی مصارف بالاتر از عواید، پاین آمدن قدرت خرید مشتریان، نبود نوآوری در تولید و عدم حمایت دولت از کارخانه‌های داخلی را از دلایل رکود این صنعت می‌خوانند.

 اما بوت سازان می‌گویند که در گذشته بازار تولیدات شان از رونق خوبی برخوردار بود، اما در یک سال اخیر از آن رونق بازار خبری نیست.

این بوت سازان می‌افزایند که به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم فروش تولیدات شان، کارخانه‌های شان را بسته و کار وبار شان را به دکان‌های کوچک بوت سازی خلاصه کرده‌اند.

ادریس، یکی از این بوت سازان می‌گوید:« از 9 سال به اینسو بوت سازی می‌کنم. سابق خرید و فروش خوب بود، اکنون مردم پول ندارند که از ما بوت بخرند. کیفیت بوت‌های وطنی خوب است، قمیت‌هایش هم از 600 تا 800 افغانی است.»

درعین حال امید، یکی دیگر از بوت سازان می‌گوید که نزدیک به 20 سال است که به این صنعت رو آورده است.

او افوزد که در گذشته کارخانه تولید بوت داشت و شاگردان زیادی در کارخانه‌اش کار می‌کردند، اما اکنون کار و بار او به دوکان کوچکی تبدیل شده است.

«چپلی، بوت و موزه تولید می‌کنیم. هر نوع فرمایش مشتری را می‌سازیم. قیمت‌ها متفاوت است، چبلی تا 400 افغانی، بوت تا 700 افغانی و موزه تا یک هزار افغانی قیمت دارد. جنس‌های ما وطنی و چرمی است، کیفیت اش هم خوب است.»

در همین حال شماری از باشنده‌گان کندز تایید می‌کنند که کیفیت بوت‌های وطنی بهتر از بوت‌های خارجی است. آنان توصیه می‌کنند که مردم باید از تولیدات وطنی استفاده کنند.

خیر محمد که برای خرید بوت وطنی به بازار آمده می‌گوید:«می‌خواهیم یک جوره بوت از محصولات وطنی بگیرم. چون باکیفت‌تر از بوت‌های خارجی است. دولت هم باید تولیدات داخلی را حمایت کند، از بوت سازان مالیه کمتر بگیرد و برای آنان چرم فراهم کند.»

از سوی دیگر آگاهان اقتصادی به این باورند که عدم حمایت دولت، بالابودن مصارف از عواید در کارخانه‌ها، پایین بودن قدرت خرید مشتریان و نبود نوآوری در محصولات باعث رکود کاروبار کارخانه‌های تولید بوت شده است.

امان صدیقی، یکی از آگاهان اقتصادی به کلید می‌گوید:«درست است که کیفیت بوت‌های وطنی بالا است، اما نوآوری در تولید یک ضرورت است. این مورد اما در بوت‌های وارداتی وجود دارد و توجه مشتریان را به خود جلب می‌کند.»

صنعت بوت سازی در کندز بیش از 30 سال سابقه دارد و به گفتۀ صنعت کاران، تولیدات آنان در سال‌های اخیر رشد چشمگیری هم داشت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA