ads

استخراج غیرمسلکی معادن و تلفات انسانی آن

استخراج غیر مسلکی معادن برعلاوه هدر رفتن منابع اقتصادی در بسا موارد تلفات کارگران را نیر در پی داشته است. چنانچه در تازه ترین مورد لغزش یک کوه معدن در بدخشان شماری از کارگران را به خطر مرگ روبرو کرد. وزارت معادن و پترولیم اما می‌گوید که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی استخراج غیرقانونی و غیرمسلکی معادن به صفر رسیده و آنان به کمک ارگان‌های امنیتی جلو استخراج خودسرانه معادن را خواهند گرفت.

مسرور تابش
18 جدی 1401
استخراج غیرمسلکی معادن و تلفات انسانی آن

استخراج غیرمسکلی و خودسرانه معادن از سوی باشنده‌گان محل و تلفات ناشی از این کار نگرانی‌هایی را به بار آورده است.

در آخرین مورد لغزش کوه در ولسوالی یاوان ولایت بدخشان جان سه کارگر  معدن طلا را به خطر انداخت.

معزالدین احمدی، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بدخشان در صحبت با رادیو کلید گفت که تیم‌های نجات با کمک طیاره‌‌ نظامی پس از نزدیک به 55 ساعت موفق به نجات جان این سه کارگر شدند.

وی می‌افزاید که معادن رسمی در این ولایت به صورت مسلکی استخراج می‌شود و افرادی که در ولسوالی یاوان از اثر رانش زمین گیرمانده بودند، کارگران روز مزد بودند که به گونۀ خودسر مصروف زرشویی بودند.

“معادن اصلی به صورت قانونی استخراج می‌شوند و گیرمانده‌ها در ولسوالی یاوان، کارگران عادی استند که به صورت خودسر دست به زرشویی می‌زنند و در این مورد قانون و پالیسی مشخص وجود ندارد.”

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی به این نظراند که در زمینۀ استخراج معادن در کشور استندرهای لازم وجود ندارد و این مسأله تبعات جبران ناپذیری برای کارگران معادن دارد.

ظاهر حلیمی، کارشناس اقتصادی در این مورد گفت:”یکی از مشکلات در افغانستان نبود استندردهای لازم برای استخراج معادن است و به همین دلیل تبعات جبران ناپذیری برای کارگران معادن داشته و دارد. ادامه این روند هزینه‌های جبران ناپذیری در پی‌خواهد داشت و باید دولت طرح‌هایی برای جلوگیری از استخراج غیرقانونی معادن روی دست بگیرد تا میزان تلفات کاهش یابد.”

امید حیران، دیگر کارشناس اقتصادی می‌گوید که استخراج خودسر و غیر مسلکی معادن ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و حکومت برای جلوگیری از این کار و کاهش تلفات ناشی از آن باید استخراج معادن را قانونی بسازد و از کادرهای کشور در این زمینه استفاده کند.

“برای جلوگیری از تلفات باید استخراج معادن قانونی شود. امنیت معادن تأمین و کادرهای ورزیده تربیت شود و از آن‌ها در استخراج معادن استفاده شود تا اقتصاد کشور تقویت و تلفات کاهش یابد.”

اما امید خرم، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم می‌گوید که پس از رویکار آمدن امارت اسلامی استخراج غیرقانونی و غیرمسلکی معادن به صفر رسیده و این وزارت به کمک ارگان‌های امنیتی جلو استخراج خودسرانه و غیر مسلکی معادن را خواهند گرفت.

“تمام معادن با نظارت تیم تخنیکی وزارت معادن استخراج می‌شود. هر کسی که اقدام به استخراج معادن به صورت غیرقانونی کند، وزارت معادن وپترولیم تلاش خواهد کرد تا جلوش را بگیرد.”

این در حالی است که بر اساس تحقیقات زمین‌شناسی، در افغانستان بیش از 1400 نوع منرال و سنگ‌های معدنی و جود دارد. هم‌چنان متخصصان‌ ارزش ذخایر معادن افغانستان را تا سه تریلیون دالر امریکایی برآورد کرده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA