ads

مرغ‌های وارداتی بلای جان فارم‌های مرغ در کندز

شماری از صاحبان فارم پروش مرغ در کندز، می‌گویند که واردات مرغ از دیگر کشورها بازار فروش آنان را از بین برده است. آنان می‌گویند که مجبور شده‌اند تولیدات شان را به نرخ پایین‌تر از آنچه هزینه کرده‌اند، به فروش برسانند و اینگونه زیان بزرگ اقتصادی به آنان رسیده است.

عتیق‌الله رحیمی
17 جدی 1401
مرغ‌های وارداتی بلای جان فارم‌های مرغ در کندز

واردات گوشت مرغ از دیگر کشورها بازار فارم‌های مرغ را در داخل کشور با رکود مواجه کرده است.

شماری از فارم‌داران در کندز می‌گویند که مرغ‌های وارداتی به قیمت پایین در بازار عرضه می‌گردد و آنان نیز مجبور می‌شوند قیمت مرغ‌های شان را پایین بیاورند، اما با این کار آنان در هرکلیو گوشت مرغ از 30 تا 40 افغانی زیان می‌بینند.

احمد ولی، مسئول اتحادیه فارم‌های مرغ درکندز به کلید گفت که تولیدات این فارم‌ها درحال حاضر به دیگر ولایت‌ها صادر نمی‌شود و عرضه شدن مرغ وارداتی با قیمت پایین در بازار هم آنان را زیانمند کرده است.

«واردات و تولیدات مرغ زیاد است، بیش از هزار فارم نمایندگی‌های فروش دارند، بازار برای فروش تمام مرغ‌ها گنجایش ندارد، به مرکز و دیگر ولایت‌ها هم نمی‌رود، این یک ضربه اقتصادی به ما است.»

درعین حال رحیم‌الدین، یکی از فارم داران در کندز می‌گوید که وی درکنار اینکه سرمایه خود را از دست داده، بیش از 300 هزار افغانی قرضدار نیز شده است.

«یک کلیو گوشت مرغ برای ما 130 افغانی تمام می‌شود، اما به 105 افغانی به فروش می‌رسانیم. اگر 5 هزار مرغ بفروشیم چقدر زیان می‌کنم؟ ‌پرچون فروشان یک کلیو مرغ را 180 افغانی می‌فروشند، آنان ضرر نمی‌کنند، به مردم هم ضرر نمی‌رسد، اما به ما تاوان می‌رسد، قرضدار شده‌ایم.»

مسئولان در ریاست زراعت و مالداری کندز اما می‌گویند که در یکسال گذشته بیشتر فارم‌های پرورش مرغ بسته شده است.

به گفتۀ آنان از یک هزار و 100 فارم پرورش مرغ که در گذشته فعال بود، اکنون 400 فارم آن فعال است و متباقی به دلیل زیان اقتصادی، بلند رفتن بهای مواد خوراکی و نداشتن امکانات نگهداری مرغ غیر فعال شده است.

حشمت الله، مدیر پرندگان، ماهی‌ها و حشرات اقتصادی ریاست زراعت کندز به کلید گفت که تولیدات گوشت مرغ در کندز 40 درصد کاهش یافته است.

«دلایل غیر فعال شدن فارم‌ها در وارد شدن مرغ و گوشت خارجی، نبود مارکیت، قمیت بودن مواد خوراکی و ادویه برای فارم دارن است.»

با این حال فارم‌داران از مسئولان امارت اسلامی می‌خواهند که بین واردات مرغ‌ها از دیگر کشورها و تولیدات داخلی تعادل به میان آورند تا سکتور خوصی نیز  بتواند در کشور به فعالیت خود ادامه دهد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA