ads

محدودیت‌های بانکی و افزایش مشکلات در انتقال پول

افزایش محدودیت‌های بانکی مشکلات را در ادارات دولتی و همچنان تاجران و شهروندان فزونتر کرده است. شماری از کارشناسان تعزیرات  دوامدار بین‌المللی بر فعالیت بانک‌های افغانستان را نگران کنند می‌دانند و تاکید دارند که حکومت کنونی باید جهت رفع این تعزیرات و رشد اقتصاد کشور راه مناسبی را پیدا کند. اما مسئولان در بانک مرکزی افغانستان می‌گویند که فعالیت بانک‌ها به طور نورمال ادامه دارد.

سونا یوسفی
14 جدی 1401
محدودیت‌های بانکی و افزایش مشکلات در انتقال پول

همزمان با تغییر نظام در کشور،  انتقال ‌و برداشت پول از بانک‌های خصوصی و دولتی درکشور با محدودیت روبرو شد و اکنون که عمر امارت اسلامی به بیشتر از شانزده ماه رسیده است، هنوز مشکلات بانک‌ها حل نگردیده است.

با در نظر داشت اظهارات اخیر برخی از مقامات امارت اسلامی، این محدودیت‌ها سرعت کار در اداره‌های دولتی را نیز کاهش داده است.

ملا عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب پس از آنکه از سفر ازبکستان برگشت، اعلام کرد که امارت اسلامی به دلیل محدودیت‌های بانکی نمی‌تواند پول را به کشورهایی که روابط تجاری با آن کشورها دارد، در زمان مشخص آن پرداخت کند.

“ما از هیچ‌کشوری قرضدار نیستیم، اما اگر از کدام کشوری قرضدار باشیم، مشکل در محدودیت‌های بانکی است که در انتقال پول تاخیر می‌شود.”

در عین حال شماری از آگاهان اقتصادی افزایش محدودیت‌های بانکی را نگران کننده می‌خوانند.

به باور آنان محدودیت‌های بانکی سبب کند شدن فعالیت‌های اقتصادی در کشور شده است.

نصیر رشتیا، یکتن از آگاهان اقتصادی می‌گوید که قطع روابط بانک‌های افغانستان با بانک‌های سایر کشور ها سبب افزایش قیمت‌ها در کشور شده است.

“وضع محدودیت‌ها بر فعالیت بانک‌های افغانستان ضربۀ محکمی بر اعتبار این بانک‌ها وارد کرد و نظام پولی افغانستان را بامشکلات روبرو کرد. اگر این محدودیت‌ها دوام کند به سرمایه‌گذاری در کشور شدیدا ضربه وارد می‌کند و یک کشور بدون سرمایه گذاری نمی‌تواند روی پای خود ایستاد شود.”

از سویی هم وارث امیری، کارشناس اقتصادی دیگر بانک‌ها را از عناصر اساسی رشد اقتصاد یک کشور می‌داند.

او از مارت اسلامی می‌خواهد که به رفع تعزیرات بانکی توجه جدی نموده و مشکل بانک‌ها را حل سازد.

 “اگر نظام بانکی کشور با سقوط مواجه شود، صدمه‌ بیشتر به امارت اسلامی می‌رسد، چون پرداخت معاشات، کمک‌های جهانی و همه سهولت‌های انتقال و دریافت پول به مشکل روبرو می‌شود.”

با این حال اما حسیب نوری، سخنگوی بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که محدودیت‌های بانکی در مقایسه با چند ماه اخیر به تدریج کاهش یافته است.

نوری می‌افزاید که در حال حاضر به تعداد ۱۲ بانک خصوصی و دولتی به طور نورمال در کشور فعالیت دارند.

“مشتریان برای در یافت پول مشکلی ندارند. محدودیت‌ها به قسم تدریجی کم شده است و در حساب‌های جدید هیچ مشکلی نیست. این همه نشان می‌دهد که فعالیت‌های سکتور بانکی در حال عادی شدن است.”

 گفتنی است که قبل از این نیز عبدالسلام حنفی، معاون اداری رییس الوزراء با انتقاد از محدودیت‌های وضع شده بر نظام بانکی افغانستان گفت که این مشکل باعث شده است که امارت اسلامی اجازه چاپ تذکره و پاسپورت را نداشته باشد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA