ads

لب تشنگان در مناطق ماوراء کوکچه

شماری از باشنده‌گان  در مناطق ماوراء کوکچه در تخار از نبود آب آشامیدنی شکایت دارند. آنان می‌گویند که آب‌های غیر صحی کودکان آنان را به بیماری‌های گوناگون مبتلا کرده است. اما مسئولان ریاست انکشاف دهات تخار با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان حکومت گذشته می‌گویند که به مشکلات این شهروندان رسیدگی خواهد شد.

عتیق‌الله رحیمی
13 جدی 1401
لب تشنگان در مناطق ماوراء کوکچه

باشنده‌گان ولسوالی خواجه غار تخار از عدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی شکایت داشته و می‌گویند که سال‌هاست از آب‌های غیر صحی استفاده می‌کنند و به  این دلیل کودکان شان با مریضی‌های مختلف مبتلا می‌شوند.

کریم‌الله یکی از بزرگان قومی در خواجه‌غار تخار می‌گوید که فرزندانش در این منطقه به جز آوردن آب آشامیدنی صحی از راه دور دیگر شغلی ندارند و حتی از آموزش نیز بازمانده‌اند.

“به‌خاطر آب، کودکان ما نمی‎توانند به مکتب بروند. ما از آب دور استیم، چندین بار حکومت وعده کرد، اما هیچ کاری نکردد.بچه‌های ما غیر از آب آوردن دیگر کاری نمی‌کنند.”

درعین حال سیمع‌الله، دیگر باشنده  ولسوالی خواجه غار در ماوراء کوکچه می‌گویدکه چهل سال عمر دارد و تاکنون از آب آشامیدنی صحی در این منطقه مستفید نشده است.

“در طول زندگی چهل ساله خود آب صحی را در این منطقه ندیدم. بارها به حکومت پیشنهاد کردیم، اما توجه نکرد. ما بودجه نداریم که از چاه‌های عمیق آب بکشیم و یا از دیگر مناطق آب را به قریه خود انتقال دهیم. “

همچنان اسلام‌الدین، دیگر باشنده این منطقه است که می‌گوید کودکانش به دلیل استفاده از آب غیر صحی گرده‌های شان با مشکل مواجه شده است.

“پسرانم را پیش داکتر بردم، گفت هرجایی که زندگی می‌کنید، از آب کثیف و غیر صحی استفاده می‌کنید. یکی از آنان را به کابل بردم گفتند عملیات آن خطرناک است.”

در همین حال موحدالله حمید، آمر برنامه‌های ریاست احیا و انکشاف دهات تخار با تایید مشکلات مردم، می‌گوید که کم کاری‌های حکومت گذشته سبب شده است تا بخشی از مردم هنوز به آب آشامیدنی صحی دسترسی نداشته باشند. او اطمینان می‌دهد که به این مشکل رسیدگی خواهد شد.

“در منطقۀ هزار باغ، پروژه شبکه آبرسانی تحت پلان بوده، اما متاسفانه طبق گزارش تیم تخیکی ریاست انکشاف دهات، پروژه ناکام بوده و آب آن منطقه غیر صحی و گل آلوده است.”

این در حالیست که نبود آب آشامیدنی صحی یکی از مشکلات عمده باشنده‌گان تخار در شهر و ولسوالی‌ها می‌باشد که هنوز به آن توجه نشده است. دیده شود که امارت اسلامی به این مشکل مردم توجه خواهد کرد یا خیر!

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA