ads

از زمین‌های هرات طلا می‌روید

 مسئولان در ریاست زراعت هرات می‌گویند که قیمت زعفران در بازار محلی این ولایت افزایش یافته و درحال حاضر هرکیلو زعفران  بیش از صد هزار افغانی به فروش می رسد. این در حالی‌است که در سال‌های گذشته، هر کیلو زعفران تا ۳۰ هزار افغانی به فروش می‌رسید.

مرجان وفا
7 جدی 1401
از زمین‌های هرات طلا می‌روید
© کلید-مرجان وفا

 مسئولان دلیل افزایش قیمت زعفران را در بهتر شدن کیفیت این گیاه عنوان می‌کنند.

بازار گرم زعفران در هرات، باعث شده است که دهقانان زیادی زمین‌های خود را زعفران کشت کنند.

شیما شریفی یکی از کسانی که از حدود ده سال زعفران‌ کشت می‌کند، می‌گوید که هیچ وقت به اندازه‌ی امسال زعفران  نکاشته بود.

“خیلی خوب است که قیمت زعفران افزایش پیدا کرده. به همین دلیل من این گیاه را بیشتر کشت کرده‌ام. امیدوارم که تمام محصولات زراعتی ما بازار پیدا کند و به بیرون از کشور هم صادر شود تا ما بتوانیم در رشد اقتصاد ولایت خود سهم کوچکی داشته باشیم. “

خانم شریفی از حکومت می‌خواهد که در بخش بازاریابی باکسانی که زعفران کشت می‌کنند، همکاری کند.

محمد نادر ملکی،‌ یکی‌ دیگر از دهقانان نیز به دلیل بلند رفتن قیمت زعفران تصمیم گرفته است که بیشتر به کشت این نبات توجه کند:”سال گذشته به دلیل قمیت پایین زعفران و کاهش حاصلات، درآمدی خوب نداشتم. خواست من از حکومت این است که کشت زعفران را بیشتر ترویج کند تا هم حکومت و هم دهقانان مفاد بدست آورند.”

با این حال پیرمحمد حلیمی رییس زراعت هرات، افزایش قمیت زعفران را تایید کرده و می‌گوید که قمیت این گیاه به دلیل تصنعی بودن آن خیلی پایین آمده بود، اما بعد از جلوگیری از تصنعی شدن آن، اکنون زعفران به گونهء خالص عرضه می‌شود و قیمت آن هم از ۳۰ هزار به بیش از صد هزار افغانی افزایش یافته است.

به گفتۀ حلیمی، افزایش قیمت زعفران باعث شده تا میزان کشت این گیاه نیز بیشتر شود:”هم اکنون زعفران در ولسوالی‌های پشتون‌ زرغون، اوبه، کرخ، زنده‌جان، غوریان، گذره و‌ چشت کشت می شود. بر اساس پیش بینی‌های ما حدود 15 هزار تُن زغفران امسال کشت شده است که در گذشته به این میزان نبود. با جمع‌آوری این مقدار زعفران در صادرات آن به کشورهای  ترکیه، عربستان، امریکا، هند و ایران نیز افزایش خواهد آمد.”

 بر اساس معلومات ریاست زراعت هرات، درحال حاضر به تعداد ۴۵ شرکت زعفران و ۳۸ انجمن زعفران در هرات فعالیت دارند که در مجموع حدود 20 هزار خانواده مصروف کشت و پروسس زعفران استند.

 

جمعه‌گل جمشیدی، رییس شرکت زعفران طلا، با ابراز خرسندی از بهتر شدن کیفیت زعفران و بالارفتن قیمت آن، می‌گوید که این وضعیت باعث بهتر شدن کار و بار او نیز شده است:”خدا را شکر، کار و بار ما خوب شده و حدود ۵۰۰ تن کارمندانی که زنان نیز شامل آن استند، مصروف پروسس و بسته بندی زعفران شده‌اند.”

در همین حال الیاس نیازی، سخنگوی اتاق‌های تجارت هرات می‌گوید که با توجه به بهتر شدن کیفیت زعفران و میزان بلند کشت آن، صادرات این گیاه نیز در مقایسه با سال‌های گذشته بیشتر خواهد شد. به گفتۀ نیازی، در دو ربع سال قبل حدود 421 کیلو گرام زعفران برداشت شده بود.

“سال گذشته صادرات زعفران هرات به دلیل عدم فعالیت دهلیزهای هوایی و پایین بودن کیفیت آن، خیلی پایین بود یعنی 421 کلیو گرام زعفران به ارزش سه لک و هفده هزار دالر به کشورهای جرمنی، عمان، قطر، امریکا، هالند و ترکیه صادر شد، اما امیدوار استیم که امسال به دلیل حل این مشکلات، میزان صادارات بیشتر شود.”

با این همه شماری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند که زعفران هرات بهترین منبع درآمد برای مردم و حکومت است و باید در کشت و کیفیت آن توجه شود. 

احمد عرفان، کارشناس امور اقتصادی می‌گوید به هر اندازه‌ای که کیفیت زعفران بهتر باشد، تقاضا به محصولات این گیاه نیز در داخل و خارج از کشور بیشتر می شود و میزان کشت آن هم افزایش می‌یابد:”باید اکثر دهقانان زعفران کشت کنند و حکومت آنان را از مفاد این گیاه آگاهی دهد. این کار هم در رشد اقتصاد دهقانان و  هم اقتصاد کشور نقش مهم دارد.”

زعفران افغانستان که به «طلای سرخ» نیز مشهور می باشد، توانسته است در جهان مقام نخست و عنوان بهترین زعفران جهان را از آن خود کند و جایزۀ‌‌ سه ستاره‌ مؤسسه بین‌المللی طعم و مزه اروپا را به دست آورد.

باید گفت که بلند بودن میزان درآمد زعفران باعث شده است که کشت زعفران افزایش یابد و این گیاه جایگزین خوبی برای کشت کوکنار شمرده شود.

درحال حاضر این گیاه برعلاوه هرات، در شماری از ولایت‌های دیگر که در گذشته کشت کوکنار صورت می‌گرفت، مردم به کشت زعفران روآورده و از درآمد آن راضی به نظر می‌رسند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA