ads

واکنش فعالان زن در فاریاب به ممنوع شدن کار زنان در مؤسسات 

شماری از کارمندان نهادهای خصوصی داخلی و خارجی در فاریاب از تعلیق کار زنان در این نهادها ابراز نا رضایتی می‌کنند. آنان با انتقاد از این تصمیم وزارت اقتصاد، از رهبری امارت اسلامی می‌خواهند که در رابطه به توقف کار و تحصیل زنان تجدید نظر کنند.

آزادبیگ رسولی
6 جدی 1401
واکنش فعالان زن در فاریاب به ممنوع شدن کار زنان در مؤسسات 

شماری از شهروندان در شهرمیمنه؛ مرکزولایت فاریاب با انتقاد از تصمیم اخیر وزارت اقتصاد مبنی بر توقف کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی،  می‌گویند که این تصمیم باعث افزایش بدبینی و ایجاد فاصله میان مردم و حکومت خواهد شد.

این شهروندان می‌افزایند که در شرایط کنونی که مردم افغانستان با مشکلات اقتصادی، بیکاری و بلند رفتن قیمت‌ها در بازار روبرو استند، چنین تصمیم‌های حکومت سرپرست مردم را شوکه می‌کند.

آنان از حکومت می‌خواهند که به‌جای پرداختن به چنین مسائل، به مشکلات بزرگ ملی رسید‌گی کند.

مرسل که کارمند یکی مؤسسات خصوصی در فاریاب و تنها نان آور خانواده ۱۰ نفری خود می‌باشد، می‌گوید که در اداره‌ی که او کار می‌کند، دفترکاری زنان جدا از مردان است و تمام کارمندان اناث با رعایت حجاب شرعی به وظیفه می‌رفتند.

 “نمی‌دانم که هدف حکومت چیست؟ اگر حجاب باشد، زنان همیشه حجاب را رعایت کرده‌اند؛ نه به‌خاطر امارت اسلامی، بلکه به‌خاطر دین مان. ما شکرخدا مسلمان استیم و رعایت کردن حجاب وجیبه دینی ما است که همیشه در هرجا رعایت کرده‌ایم.”

در عین حال حسینا، یکی دیگر از زنان کارمند در فاریاب با چشمان اشک آلود می‌گوید که تحصیل و کار با حفظ حجاب اسلامی، حق زنان افغان است و زنان به عقب برنخواهند گشت.

“خانم‌ها نیمی از پیکر جامعه استند و هیچ کشوری نمی‌تواند بدون حضور زنان به ترقی برسد. بسیاری از خانم‌هایی‌که کار می‌کنند، هرکدام نان‌آور یک خانواده استند. این تصمیم امارت اسلامی می‌تواند مشکلات فراوان اقتصادی، روحی و روانی را برای مردم بوجود آورد.”

از سوی دیگر شماری از فعالان زن در فاریاب به این نظر اند که منع شدن زنان از کار درکنار مشکلات اقتصادی و فقر برای خانواده‌ها، باعث ایجاد فاصله میان مردم و حکومت خواهد شد.

فرخنده بهمنیار، یکی از فعالین حقوق زن در فاریاب می‌گوید:”مکتب‌ها را به‌روی دختران بستند و باعث شد که بسیاری از دختران با مشکلات روانی روبرو شو ند و ازدواج های اجباری و زیرسن صورت‌گیرد. از این تصمیم‌های حکومت خانم‌ها بیشترین ضربه را متقبل شدند.”
 با این حال دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) اعلام کرده است که با مقام‌های امارت اسلامی دیدار و خواستار شفافیت در این مورد خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA