ads

بازتاب بسته شدن پوهنتون‌ها به‌روی دختران در شبکه‌های اجتماعی

در پیوند به تعلیق تحصیل دختران از سوی امارت اسلامی، واکنش‌های متفاوت شهروندان در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافته است.

کلید
30 قوس 1401
بازتاب بسته شدن پوهنتون‌ها به‌روی دختران در شبکه‌های اجتماعی

پس از آنکه امارت اسلامی اعلام کرد که دختران تا اطلاع ثانوی نمی‌توانند در پوهنتون‌های دولتی و خصوصی به تحصیل ادامه دهند، این تصمیم  موجی از انتقادات شهروندان را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

داکتر عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین، در تویترش نوشته است که”من به عنوان یک شهروند انتظار و درخواست دارم که در تصمیم تعطیلی مدارس و پوهنتون‌های دخترانه تجدید نظر شود.”

همچنان ضیا الحق امرخیل، والی ننگرهاردر حکومت پیشین در تویترش گفته است که‌ “این تصمیم مردم را نا امید کرده”.  او افزوده که “وقت دوباره نمی‌آید و اگر گذشت دوباره جبران نمی‌شود”.

همزمان سترجنرال مبین خان، از چهره‌های نزدیک با امارت اسلامی نیز در تویترش این گونه نظر داده است:”خداوند به حال مردم افغانستان رحم کند.”

درعین حال یکی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته است که” طولانی ترین شب سال که دختران تا صبح گریه کرده اند”.

محمد نبی عیسی خیل بازیکن کرکت هم در برابر این تصمیم امارت اسلامی واکنش نشان داده و گفته است:”ما همه باید بدانیم که همه به خصوص زنان، به تعلیم وتحصیل نیاز دارند و این حق حیاتی آنان است.”

اما بیرون از صفحات اجتماعی، برخی از مبصرین سیاسی این اقدام را به سود کشور نمی‌دانند.

سیداکبر آغا، مبصر سیاسی در مورد چنین می‌گوید:”اکنون گفته شده است که زنان و دختران تا اطلاع ثانوی نمی‌توانند در پوهنتون دولتی و خصوصی ادامه تحصیل دهند. اگر کدام چوکات در این خصوص ساخته شود، مشکل نیست و اگر بدون دلیل مسدود شده باشد، به زیان افغانستان است.”

خواستیم تا پاسخ مقام‌های امارت اسلامی را در پیوند به این موضوع داشته باشیم، اما با وصف تلاش‌های زیاد موفق نشدیم.

در حالی دختران از رفتن به پوهنتون‌ها تا اطلاع ثانوی منع شده‌اند که سه ماه پیش ده‌هاهزار دخترو پسر در سراسر کشور در امتحان کانکور شرکت کردند.

این تصمیم در حالی صورت می‌گیرد که اعتراض‌ها در داخل و خارج از کشور به دلیل بازماندن دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش، با جدیت ادامه دارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA