ads

اعتراض دختران هرات و فعالان حقوق زن به بسته شدن پوهنتون‌ها به‌روی دختران

شماری از محصلان در هرات در واکنش به تصمیم امارت اسلامی مبنی بر تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها، می‌گویند که محروم شدن زنان و دختران از تحصیل باعث کشیدن جامعه به فقر دانش و آگاهی می‌شود. از سویی هم فعالان حقوق زن می‌گویند که زنان نیمی از پیکر جامعه را تشکیل می‌دهند و نباید حذف شوند.

مرجان وفا
30 قوس 1401
اعتراض دختران هرات و فعالان حقوق زن به بسته شدن پوهنتون‌ها به‌روی دختران

شماری از محصلان دختر در‌ هرات از بسته شدن دروازه‌های پوهنتون‌ها به‌روی دختران ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که دیگر آیندۀ شان را تیره و تار می‌بینند.

پری‌گل، محصل سال دوم رشتۀ ستوماتولوژی‌ می‌گوید که از زمان نشر اعلامیه تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها، نتوانسته جلو اشک‌هایش را بگیرد.

“با نمره‌ی بلندی وارد پوهنتون شدم، اما فعلا خیلی ناامید می‌شوم، از اینکه نمی‌توانم درس بخوانم و از تحصیل محروم استم.”

گلناز، محصل یکی از پوهنتو‌ن‌های خصوصی می‌گوید که پدرش با مشکلات فراوان هزینه تحصیل وی را فراهم می‌کند، اما اکنون که با چنین مشکلی برخورده نمی‌داند که چه پاسخی به پدرش داشته باشد.

“خودم در رشته ادبیات درس می‌خوانم، اما از دیشب که خبر تعلیق تحصیل دختران در پوهنتون‌ها را شنیدم، تلاش می‌کنم امید خود را از دست ندهم و خودم را با اوضاع مطابقت دهم.”

در عین حال وحیده یکی از محصلان رشتۀ ژورنالیزم در پوهنتون هرات، می‌گوید که قبل از بسته شدن پوهنتون‌ها، تنها به فکر پیدا کردن کار بوده، اما حال از ادامه تحصیل خود هم نگران است.

  “چندی قبل نگران کار بودم، حال باید نگران درس ناتکمیل خود نیز باشم.”

از سویی هم شماری از فعالین حقوق زن در واکنش با بسته شدن پوهنتون‌های خصوصی و دولتی به‌روی دختران، می‌گویند که تحصیل حق اساسی هر انسان است. وقتی زنان یک جامعه بی‌سواد باشند، آن جامعه پیشرفت نخواهد کرد.

سهیلا شریفی، یکی از فعالین حقوق زنان می‌گوید:”تحصیل حق طبیعی دختران است و کسی نمی‌تواند این حق را از آنان بگیرد. بعد از نشر اعلامیۀ تعلیق تحصیل دختران، واقعا ناامید شدم. برای تمام دختران این سرزمین و اینکه آنان نمی‌توانند درس بخوانند و کار کنند، متاسف استم.”

درعین حال حمیده حقجو، یکی دیگر از فعالین حقوق زن اینگونه نظر دارد:”در عصر کنونی واقعا جای تاسف است که ما دختران را از مکتب و پوهنتون منع کنیم و تمام دروازه‌های امید را به‌روی آنان بسته کنیم. واقعا جای تاسف است!”

این واکنش‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت تحصیلات عالی چهارشنبه(30 قوس) در یک مکتوب به پوهنتون‌ها و موسسه‌های تحصیلات عالی خصوصی و دولتی هدایت داده است که تحصیل دختران براساس تصمیم کابینه تا امر ثانی متوقف است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA