ads

مشکلات حل نشدنی برق افغانستان

پس از بروز مشکلات در جریان برق وارداتی ازبکستان به افغانستان، شماری از کارشناسان مسائل سیاسی کاهش برق وارداتی ازبکستان را به مشکلات سیاسی ربط داده‌ و می‌‌گویند که بعضی از کشورها از هر طریقی دست به اعمال فشار بیجا و بی‌مورد می‌زنند.

هاجر جعفری
27 قوس 1401
مشکلات حل نشدنی برق افغانستان

الحاج شیر محمد عباس ستانکزی معاون سیاسی وزارت امور خارجه به تازگی با عصمت الله ایرگاشوف نماینده خاص ازبکستان در امور افغانستان، در مورد مشکلات برق وارداتی ازبکستان گفت‏وگوی تلیفونی کرده است. وی از نماینده خاص ازبکستان خواسته است که در رابطه به جریان برق وارداتی این کشور به افغانستان مطابق به توافق عمل کند.

در این گفت‏وگو آقای ستانکزی از مشکلات ناشی از کاهش برق وارداتی این کشور به افغانستان، صحبت کرده و از وی خواست که در رابطه به جریان برق مطابق به توافق عمل شود.

درعین حال ایرگاشوف گفته است که این مشکلات را با وزارت برق ازبکستان در میان گذاشته، اما مسئولین از کمبود برق، مشکلات تخنیکی وسردی هوا یاد کرده‌اند.

با این حال شماری از کارشناسان سیاسی، دلیل کاهش برق وارداتی ازبکستان را به مشکلات سیاسی پیوند داده ‎و می‎گویند،همسایه‌ها برای منافع شان از هر جهت افغانستان را تحت فشار قرار می دهند.

مقصود حسن زاده، تحلیلگر سیاسی می‌گوید: “تمام پروژه‎های اقتصادی کشورهای جهان وابسته به روابط سیاسی آنها است و کشورهایی که باهم روابط خوب دیپلوماتیک دارند، بدون شک که تعاملات اقتصادی هم دارند، اما فعلا برعلاوه اینکه ریاست برشنا از آنها قرض‎داراند، مشکلات سیاسی نیز وجود دارد.”

در عین حال هاشم قیام، دیگر کارشناس سیاسی می‎گوید:”متاسفانه روابط سیاسی در کشورهای آسیای میانه و همسایه‎های ما تعیین کنندۀ همه امور است. در صورتی که در جهان روابط اقتصادی حرف اول را می‌زند. اگرچند کاهش برق وارداتی ازبکستان تا حال یک مشکل فنی عنوان شده، اما دلایل سیاسی هم وجود دارد.”

با این حال کارشناسان دلیل این مشکلات افغانستان را در نداشتن روابط قوی سیاسی با کشورهای جهان عنوان کرده و می‎گویند که همیشه همسایه‎ها از روابط اقتصادی مثل بسته نمودن راه های ترانزیتی از سوی پاکستان در گذشته و فعلا قطع یا کاهش برق وارداتی از سوی ازبکستان؛ منحیث یک ابزار برای بدست آوردن مقاصد و عملی کردن خواسته‌های شان در افغانستان، استفاده می‏کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA