ads

کاهش‌توجه شهروندان به خریدن کتاب در  هرات

کتاب‌فروشان‌در شهر هرات از کاهش چشمگیر خرید و فروش کتاب شکایت دارند. آنان می‌گویند که در چند ماه اخیر تمام کتابخانه‌های این شهر با نداشتن مراجعین روبرو بوده‌اند. اما شماری از شهروندان می‌گویند که آنان به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی، نمی‌توانند که کتاب خریداری کنند.

مرجان وفا
23 قوس 1401
کاهش‌توجه شهروندان به خریدن کتاب در  هرات

از سوی دیگر برخی از جامعه شناسان چنین وضعیت را باعث غفلت و عقب‌مانی افراد جامعه دانسته و ادامه آنرا نگران کننده می‌دانند.

شماری از کتاب فروشان در ولایت هرات می‌گویند که پس از تغییر نظام در کشور، توجه مردم به مطالعه و خرید کتاب کاهش یافته و در ماه‌های اخیر کتابخانه‌ها با نداشتن مراجعین روبرو شده‌اند.

مسعود، یکی از کتاب‌فر‌وشان در شهر هرات می‌گوید که پس از تحولات در کشور، در کنار این‌که مردم کتاب نمی‌خرند، کتاب‌های شان را به قیمت نازل به‌فروش می‌رسانند.

“ما شاهدیم که برخی از دوستان کتاب‌ها را با قیمت ناچیز به شرکت‌های کاغذ فروشی، حتی به نرخ کاغذ و پایین‌تر فروختند که این وضعیت واقعا نگران کننده است.”

واسع، یکی دیگر از کتاب فروشان نیز می‌گوید که در گذشته او در یک روز حداقل ده جلد کتاب را می‌فروخت، اما در یک هفته اخیر نتوانسته که حداقل ده جلد کتاب بفروشد.

او افزود که وضعیت اقتصادی مردم خوب نیست:”مردم توان خرید کتاب را ندارند. آنها اول باید به فکر نان باشند، بعد از آن اگر پول داشتند، باید کتاب بخرند. اما متاسفانه فر‌وشات ما کم شده است.”

از سویی هم شماری از شهروندان می‌گویند، باآنکه علاقمندی به خرید کتاب دارند، اما به دلیل گسترش فقر و بیکاری توان خرید کتاب را ندارند.

معروف، یکی‌از شهروندان می‌گوید که در‌ گذشته کتاب می‌خرید، اما حال به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی، تلاش می‌کند که اول پول خریدن نان را فراهم سازد.

“من در گذشته حداقل در هفته دوجلد کتاب خریداری می‌کردم، اما اکنون توان خریدکتاب نیست و پول نان را باید فراهم کنیم. ما مشکلات فراوانی دیدیم، نمی‌خواهیم که خانواده‌های ما گرسنه بمانند.”

کاهش توجه مردم به کتاب و مطالعه نگرانی شماری از کارشناسان را در رابطه به آیندۀ جامعه برانگیخته است. برخی از جامعه شناسان می‌گویند که اگر افراد جامعه‌ از کتاب و مطالعه فاصله بگیرند، خودبخود به کام غفلت و عقب مانی سقوط خواهند کرد.

منصور احمدی، یکی از جامعه شناسان می‌گوید که بی‌توجهی افراد جامعه به کتاب ومطالعه می‌تواند بر نسل آینده تاثیرات ناگواری داشته باشد.

“ما می‌توانیم یک جامعه را با کتاب صنعتی و فرهنگی سازیم، اما با دوری از کتاب جامعه از بین می‌رود. متاسفانه مردم ما در شرایط کنونی توان خرید کتاب را ندارند.”

این نگرانی‌ها در حالی ابراز گردد که مسئولان ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات بارها از پلان‌های امارت اسلامی در زمینۀ رشد فرهنگ کتابخوانی سخن گفته‌اند.

دیده شود که برنامه‌های امارت اسلامی تاچه حدی تاثیرات مثبت بر وضعیت کنونی جامعه خواهد گذاشت.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA