ads

فعالان مدنی زون غرب کشور خواهان آزاد شدن آموزش زنان شدند

ده‌ها فعال مدنی، عالمان دین و متنفذین قومی از حوزه غرب کشور در همایشی خواستار بازگشایی دروازه‌های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم شدند.

مرجان وفا
13 قوس 1401
فعالان مدنی زون غرب کشور خواهان آزاد شدن آموزش زنان شدند

در این همایش که روز شنبه(12 قوس) در ولایت هرات برگزار شده بود، اشتراک کننده‌گان آن از ولایت‌های هرات، غور، بادغیس، فراه و نیمروز در هرات گردهم آمدند.

در این همایش فعالان زن نیز از حکومت امارت اسلامی خواستار آزادی آموزش و کار زنان شدند.

برگزار کننده‌گان این همایش هدف از آنرا انعکاس صدای مردم به ویژه زنان عنوان کردند.

شماری از فعالان زن در این همایش تاکید کردند که امارت اسلامی باید تمام حقوق زنان را به رسمیت بشناسد.

شاه‌گل‌ گلزاده، یکی از زنان ولایت فراه در این نشست گفت:”زنان در ولایت فراه با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. آنان حتی حق بیرون رفتن از خانه را ندارند. خواست ما از امارت اسلامی این است که صدای ما را بشنود.”

درعین حال گل افروز غفوری، فعال حقوق زن در ولایت غور می‌گوید که فعالان مدنی و خبرنگاران زن در آن ولایت فعالیت ندارند، حتا زنان تجارت پیشه اجازه کار ندارند.

“خانم‌ها در غور جرات کار و فعالیت را ندارند و اکثر آنان هرچند کشور را ترک نکرده‌اند، در نقاط نامعلوم افغانستان زندگی می‌کنند. جامعه جهانی زنان و دختران فعال افغان را با حکومت کنونی درگیر نمود و بعدا به حال خودش رها کرد.”

از سویی هم شماری از عالمان دین با تاکید به حق آموزش زنان، می‌گویند که خواست اساسی آنان بازگشایی دروازه‌های مکتب‌ها به روی تمامی دختران است.

معصومه جامی، یکی از عالمان دین می‌گوید که یک جامعه زمانی می‌تواند به خوبی پیشرفت کند که زن و مرد آن در کنار هم کار کنند و درس بخوانند.

“در شرایط کنونی آنچنان که باید، از دیدگاه اسلام به حق و حقوق زنان پرداخته نشده است و بزرگترین مشکل فراراه دختران بسته بودن دروازه‌های مکتب‌هاست.”

وی از امارت اسلامی خواست که به حقوق زنان و دختران افغان احترام گذاشه و به وعده‌های خود عمل کند.

در این همایش شماری از فعالان حقوق زن از حکومت کنونی خواستار بازگشایی دروازه‌های مکتب‌ها به روی تمامی دختران شدند.

مسعوده کروخی، نماینده‌ پیشین هرات در پارلمان می‌گوید:”جلسۀ امروزی به نام صدای مردم بود، ولی هیچ گوشی وجود ندارد تا صدای مردم را بشنود. برای جوانان موقف و جایگاه وجود ندارد و آنان بدون نام و نشان درگوشه و کنار جهان مهاجر استند.”

با این حال مسئولان امارت اسلامی می‌گویند که حکومت کنونی از تمام اقشار جامعه حمایت می‌کند.

مولوی نعیم الحق حقانی، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات از برگزاری این همایش انتقاد نکرده و گفت که چنین نشست‌ها می‌تواند فاصله بین مردم و دولت را کم کند و صدای مردم را انعکاس بدهد.

“آنچه در توان نظام باشد، انجام خواهد داد و در تقویت چنین حرکت‌ها کمک خواهند کرد. حکومت از  فعالیت نهادهای جامعه مدنی که در هماهنگی با دولت صورت گیرد حمایت می‌کند.”

 نهادهای مدنی همواره انعکاس دهنده مشکلات مردم به شمار ‌رفته، اما پس از تغییر نظام تعداد زیادی از فعالان مدنی کشور را ترک کرده و فعالیت بسیاری از نهادهای مدنی نیز متوقف شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA