ads

مردم خواهان باز شدن  مکتب‎های  دختران بالاتر از صنف ششم اند

گزارش‌ها و تحقیقات تازه حکایت از آن دارد که اکثریت مردم خواهان باز شدن دروزاه‌های مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم می‌باشند.

هاجر جعفری
6 قوس 1401
مردم خواهان باز شدن  مکتب‎های  دختران بالاتر از صنف ششم اند

اخیرا شبکه تحلیلگر بلاق، نتایج تحقیقی را به نشر رساند که براساس آن 97 در صد مردم افغانستان با تحصیل دختران مشکل ندارند و خواهان بازگشایی مکتب‏های دختران استند.

از رویکار آمدن امارت اسلامی تاکنون دروازه‎های مکتب‌ها به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته است و اعتراضات داخلی و خارجی در این زمینه ادامه دارد، اما امارت اسلامی تاکنون پلان مشخصی را در رابطه به رسیدگی به این مسأله ارائه نداده است.   

نتایج یک تحقیق که از سوی شبکۀ تحلیلگر بلاق، صورت گرفته است، نشان می‎دهد که 97 در صد مردم خواهان بازگشایی مکتب‌ها استند و با آموزش دختران  هیچ مشکلی ندارند.

مسئولان این نهاد امریکایی اعلام کرده‌اند که این نظر سنجی در سراسر افغانستان صورت گرفته و افراد از تمام اقوام در آن اشتراک کرده‌اند.

در عین حال شماری از خانواده‏‎ها با ابراز نگرانی از توقف طولانی آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تاکید دارند که آموزش حق تمام افراد است و به قشر خاصی تعلق ندارد.

سید عبدلعظیم علوی، یکی از باشنده‌گان شهر کابل که سه دخترش از مکتب باز مانده، علت اصلی مشکلات جامعه را در بی‌سوادی و کم سوادی افراد عنوان کرده و می‎گوید که برای داشتن جامعۀ مترقی باید به آموزش دختران توجه جدی صورت گیرد.

“باز گشایی مکتب‌ها ضروری است و خواست ما از حکومت این است که زمینۀ آموزش بهتر را برای دختران مهیا کند.”

از سویی هم شماری از کارشناسان آموزش دختران را سبب توسعهء جامعه خوانده و می‎گویند که اگر زنان بی‎سواد و مردان باسواد باشند، تفاوت فکری بین آنها زیاد شده و این باعث خشونت‏ها و مشکلات خانوادگی می‌گردد.

عبدالقهار سروری، یکتن از کارشناسان آموزش می‎گوید:”دستورات دینی همیشه برآموزش بنی‌آدم تاکید دارند و دین در زمینۀ تعلیم هیچ گونه تفاوت بین دختران و پسران قائل نشده است.”

درعین حال شماری از دختران می‎گویند که برای بازگشایی مکتب‎های شان لحظه شماری ‌می‌کنند و از حکومت می‎خواهند که زمینۀ آموزش بهتر را برای آنان فراهم کند.

ربابه علوی، یکتن از دخترانی که از آموزش بازمانده است، می‎گوید که هم در قرآن به آموزش تاکید شده و هم  پیامبر گرامی اسلام فرموده که “طلب علم بر زن و مرد مسلمان فرض است”، اما در یک جامعۀ اسلامی بیشتر از یک سال است که دختران از آموزش محروم استند.

“اگر مسأله حجاب است، ما به بهترین شکل حجاب را رعایت می‎کنیم. ما به دین خود احترام داریم و افتخار می‎کنیم که مسلمان استیم.”

 همچنان فرزانه احمدی، یکی دیگر از دختران بازمانده از آموزش می‌گوید:”هر روز در بارۀ بازشدن مکتب فکر می‎کنم و از بسته بودن مکتبم خیلی جگرخون می‎شوم. ایکاش روزی برسد که مکتب‌ها باز شود و ما به آرزوی خود برسیم!”

این درحالی است که مقامات امارت اسلامی بار‌ها از جریان تلاش‌ها برای ایجاد فضای مناسب در زمینۀ بازگشایی مکتب‌ها بروی دختران بالاتر از صنف ششم سخن گفته‌اند.

قبلا ذبیح‎الله مجاهد، سخنگوی امارات اسلامی در صحبت با کلید گفته بود که تلاش‌ها برای بازگشایی مکتب‌ها جریان دارد، اما در این رابطه ملاحظاتی وجود دارد که پس از رفع آن دروازه‌های مکتب‌ها به روی تمام دختران گشوده می‌شود. 

“ملاحظات برای بازگشایی مکتب دختران بین افغان‌ها جریان دارد، بعضی‌ها مخالفت دارند و بعضی ها موافق، حکومت تلاش دارد تا همه موافقت شان را در این رابطه اعلام کنند.”

ما تلاش کردیم یک بار دیگر نظر مسئولان امارت اسلامی را در این رابطه داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA