ads

برای نزدیکان غیر نظامیان کشته شده در حمله نیروهای هالندی غرامت پرداخت می‌شود

پس از شکایت یک فرد افغان که همسر، دو دختر، سه پسر و یک عروسش را در حمله هوایی نظامیان هالندی در افغانستان از دست داده بود، یک محکمه هالند این حمله هوایی را غیر قانونی خوانده و حکم پرداخت غرامت برای این خانواده را صادر کرده است.

نویسنده: Samad Ali Nawazish
3 قوس 1401
برای نزدیکان غیر نظامیان کشته شده در حمله نیروهای هالندی غرامت پرداخت می‌شود
عکس از شبکه های اجتماعی

این محکمه، گفته است که در مورد مبلغ دقیق پرداخت غرامت، در مرحله‌های بعدی تصمیم گرفته خواهد شد.

اما برخی از مبصرین حقوقی وسیاسی می‌گویندکه حمله بر غیرنظامیان، شامل جرایم جنگی می‌شود و باید این قضیه به محکمۀ بین‌المللی جزایی هاگ راجع شود.

فضل الرحمن اوریا؛ مبصر سیاسی می‌گوید که نه تنها نظامیان هالندی، بلکه نیروهای دیگر  کشورهای که درافغانستان حضور داشتند نیز مرتکب جرایم جنگی شده‌اند.

او می‌افزاید که کشور هالند می‌خواهد با راجع کردن جرایم جنگی به یکی از محاکم این کشور، خود را از مجازات محکمه بین‌المللی نجات دهد.

اوریا گفت:” آنهای‌که خودشان می‌کشند و هم محاکمه می کنند و غرامت می پردازند، قابل قبول نیست ، امیدوار هستیم که محکمه بین المللی هاگ در این مورد اقدام کند و جرایم جنگی همه کشورها در افغانستان را  برسی کند.”

ازسوی هم عبدالشکور دادرس؛ مبصر مسایل حقوقی نیز خواستار راجع شدن همه جرایم جنگی نظامیان خارجی در افغانستان به محکمه بین المللی است.

او افزود:”هالند با راجع کردن جرایم جنگی نظامیان اش به یک محکمه ملی، جرم دیگری را مرتکب شده زیرا رسیده گی به جرایم جنگی از صلاحیت های محکمه بین المللی جنایی است .”

دو سال پیش، یک نظامی هالندی نیز گفته بود که در حمله نیروهای این کشور در سال 2007 میلادی، ممکن به غیر نظامیان در ولسوالی چوره، تلفات وارد شده باشد.

خواستیم در این مورد نظر مقام‌های امارت اسلامی را نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

گفتنی است‌که اخیرا وزارت دفاع بریتانیا نیز برای خانواده های 289 غیرنظامی افغان که در عملیات‌های نیروهای ‌آن کشور در افغانستان، مبلغ 688 هزار پوند غرامت پرداخت کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA