ads

مراقبت از کودکان بی‌سرپرست در ولایت نیمروز

مسئولان در ریاست کار و امور اجتماعی ولایت نیمروز جمع‌آوری کودکان بی‌سرپرست و فعال کردن پرورشگاه‌ها در این ولایت خبر می‌دهند. شماری از باشنده‌گان ولایت نیمروز از فعالیت دوبارهء پرورشگاه‌ها در این ولایت ابراز خرسندی کرده و خواهان رسیدگی نهادهای خیریه به کودکان بی‌سرپرست استند.

محمد عمری و سونا یوسفی
21 عقرب 1401
مراقبت از کودکان بی‌سرپرست در ولایت نیمروز

باتغییر نظام در کشور شمار زیادی از نهادها و مراکز خدماتی از کار افتادند. یکی از این مراکز پرورشگاه‌های کودکان به حساب می‌رود که در این اواخر در ولایت نیمروز دوباره به فعالیت آغاز کرده است .

امید ۱۱ ساله اصلا  از کابل است و اکنون در پرورشگاه نیمروز بسر می‌برد.  او می‌گوید که پولیس او و برادرش را از  مادرش جدا کرده و به یتیم خانه انتقال داده است.

“من و برادرم در اینجا استیم. باهم درس می‌خوانیم و دوست داریم آینده خود را بسازیم.”

درعین حال ادریس، کودکی که مادرش را در ولایت نیمروز گم کرده است و درحال حاضر در پرورشگاه بسر می‌برد،  نظرش را اینگونه بیان می‌کند:”من و مادرم اول پول خود را گم کردیم و بعد از آنکه زیاد محتاج شدیم به مواد مخدر آغشته شدیم، پولیس من را به پرورشگاه آورد و از مادرم خبر ندارم. اینجا برایم بهتر است، چون می‌توانم درس بخوانم.”

از سوی دیگر شماری از باشنده‌گان ولایت نیمروز خواهان رسیدگی به کودکان در پرورشگاه‌ها استند.

مرتضی کریمی یکی از باشنده‌گان ولایت نیمروز می‌گوید که در حکومت قبلی به پرورشگاه‌ها توجه می‌شد، اما درحال حاضر این مراکز خدماتی به فراموشی سپرده شده است.

“بارویکار آمدن امارات اسلامی توجه به پرورشگاه‌ها کمتر شد، اما خوشبختانه چند ماه می‌شود که دوباره پرورشگاه‌ها فعال شده است.”

این باشنده نیمروز امارت اسلامی و همچنان از تاجران ملی می‌خواهد که توجه بیشتر به پرورشگاه‌ها داشته باشند.

شماری از فعالان اجتماعی می‌گویند که افغانستان درحال حاضر بامشکلات و بحران‌های زیادی روبرو است که تاثیرات ناگواری بر زندگی کودکان به ویژه  کودکان بی‌سرپرست گذاشته است. سعید سادات، یکی  از فعالان اجتماعی می‌گوید:”فقر و بیکاری باعث شده که کودکان زیادی روی سرک‌ها بی‌سرنوشت و بی‌سرپرست بمانند. آنها برای زنده ماندن دست به کارهای شاقه می‌زنند.”

به گفتهء فعالان اجتماعی کودکانی زیادی در دوران حکومت پیشین در پرورشگاه‌ها نگهداری می‌شدند که پس از تحولات سیاسی با بی‌سرنوشتی روبرو شده و اینگونه به تعداد کودکان روی سرک افزوده شد.

با این حال مولوی فضل احمد شیرزاده، آمر کار و امور اجتماعی در ولایت نیمروز می‌گوید که بعد از پیروزی امارات اسلامی، مسئولان توانسته پرورشگاه‌هارا دوباره راه‌اندازی کند.

“وزارت کار و امور اجتماعی کمیسیونی را به خاطر پرورش کودکان بی‌سرپرست ایجاد کرده است. درحال حاضر در  پرورشگاه  می‌توانیم حدود ۴۰ کودک بی‌سرپرست را تحت پوشش قرار دهیم.”

به گفتهء او این کمیسیون با همکاری وزارت صحت عامه معارف و دیگر ارگان‌های ذیربط در مورد کودکان سروری انجام داده و سپس کودکان بی‌سرپرست را به پرورشگاه معرفی می‌کند.

وی می‌افزاید که برنامه‌های آموزشی و حرفه‌ای برای کودکان روی دست است و تاکنون به تعداد ۱۸ کودک به پرورشگاه معرفی شده‌اند.‌

او درعین حال از جامعه جهانی و سرمایه‌داران می‌خواهد که کودکان بی‌سرپرست را در ولایت نیمروز مورد حمایت مالی قرار دهند.

در افغانستان از سال‌ها است که  مشکلات کودکان بی‌سرپرست حل نشده است، اما در این اواخر شمار آنان در نیمروز افزایش پیدا کرده و این کودکان با مشکلات فراوانی روبرو استند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA