ads

وزارت امر به معروف: زنان اجازه رفتن به پارک‎های تفریحی را ندارند

براساس فرمان شفاهی وزارت امر به معروف و نهی از منکر، بعد از این زنان اجازۀ رفتن به پارک‎های تفریحی را ندارند. اما مسئولان برخی از پارک‎ها می‎گویند که این تصمیم هم برای دولت و هم برای مالکان پارک‎ها زیان آور است.

سونا یوسفی
18 عقرب 1401
وزارت امر به معروف: زنان اجازه رفتن به پارک‎های تفریحی را ندارند

درعین حال شماری از زنان اعتراض دارند که حق کار و تحصیل از آنان گرفته شد و اکنون اجازۀ گشت‌و‎گذار و تفریح برای شان داده نمی‌شود.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر امارت اسلامی، به گونه شفاهی دستور داده است که زنان دیگر نمی‌توانند به پارک‌های تفریحی بروند.

بر اساس تصمیم این وزارت، سر از روز “چهارشنبه 18 عقرب” برای زنان اجازه داده نمی‌شود که به پارک‎های تفریحی حضور یابند.

عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر با تائید این خبر،  دلیل بستن دروازه‌های پارک‎ها به‎روی زنان را در رعایت نکردن حجاب از سوی زنان می‎گوید.

«در جریان 15 ماه، زیاد تلاش کردیم که برای خانم‌ها اجازۀ تفریح در پارک‎ها داده شود، اما در این اواخر بعضی مشکلات وجود داشت. زنان حجاب را مراعات نمی‎کردند و به همین دلیل از رفتن به پارک‌های تفریحی منع شدند، اما بچه‌ها می‎توانند به پارک‎ها بروند.»

اما شماری از زنان در واکنش به این اقدام امارت اسلامی می‎گویند که پس از این همه محدودیت‎هایی که در زمینه‌های کاری، آموزشی و سفر زنان وضع شده بود، اکنون حتی حق تفریح نیز از آنان گرفته می‎شود.

مرسل، یکی از شهروندان می‎گوید که در این اواخر بیشتر دختران و زنانی که با ممنوعیت‌هایکاری و آموزشی روبرو بودند، برای رهایی از افسردگی و تغییر حالت شان به پارک‎ها می‎رفتند.

«با تغییر نظام اکثریت زنان بیکار شدند و دختران زیادی هم اجازه رفتن به مکتب را ندارند، آنان به پارک‎ها می‌رفتند و چند دقیقه مصروف می‎شدند. با وجودی که زنان حجاب را مراعات می‎کردند، اما بازهم پارک‎ها به‎روی آنان بسته شد.»

او از حکومت می‎خواهد که مسایل خورد و کوچک را کنار گذاشته و به مسایل سرنوشت‌ساز توجه داشته باشد.

در عین حال برخی از مالکان پارک‎ها می‎گویند که پارک‎ها با هزینۀ بلند ساخته شده و تصمیم تازه وزارت امر به معروف و نهی از منکر می‎تواند برای سرمایه‎گذاران پارک‎ها زیانبار تمام شود.

یکی از مسئولان این پارک‎ها می‎گوید که پارک او مخصوص زنان بود و در چند روز اخیر که زنان از رفتن به پارک‎ها منع شده‌اند، برای او زیان مالی زیادی وارد شده است.

«متاسفانه سه روز پیش یکی از مسئولان امر به معروف با ما تماس گرفت و گفت که بعد از این زنان اجازه ندارند به پارک‌ها بروند. فعلا پارک ما بسته است و ما سراسر در تاوان استیم.»

هم‎چنان حبیب جان، معاون پارک‎ زازی می‎گوید که بسته شدن پارک‎ها درکنار مالکانش می‎تواند به زیان حکومت هم تمام شود.

به گفتهء او علاوه بر این‎که پارک‌ها به حکومت پول صفایی، مالیه و بعضی عواید دیگر دارد، شماری زیادی از شهروندان در آن مصروف کار بودند.

«ما 80 درصد عواید خود را از دست داده ایم. در پارک 250 کارمند داشتیم که آنان هم متضرر شده‌اند. مصارف را پوره نمی‎توانیم و مجبور استیم که کارمندان خود را رخصت کنیم. ما به دولت مالیه پرداخت می‎کردیم. حال دولت هم زیان خواهد دید.»

برخی از مسئولان پارک‎ها از طریق شبکه‌های اجتماعی ضمن عذر خواهی از زنان خواسته‌اند که دیگر به پارک‎ها مراجعه نکنند.

پیش از این روزهای استفاده از پارک‌های تفریحی بین مردان و زنان تقسیم شده بود.

درهمین حال فعالیت حمام‌های زنانه نیز از سوی امارت اسلامی ممنوع و دروزازه‌های شان مسدود شده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA